Contentor Blogg

Contentors vd Rabie Salem blickar tillbaka på 2023

Kunder, partners, kollegor, community, vänner - tack!

Vi på Contentor känner tacksamhet. Jag känner mig privilegierad att vara en del av denna sfär, detta team, detta år. Vår mission är att reducera och eliminera slöseri och jag är stolt över det fantastiska arbete vi gjort tillsammans för att optimera bort onödig administration och slöseriet av intelligens.

Ett utmanande, engagerande, intressant och lovande år. Det är inte bara “ännu” ett år. Det har varit ett speciellt år. Om tio år hoppas jag kunna titta tillbaka på denna tid; å ena sidan avundas mig själv, å andra sidan vara nöjd över att jag och mina kollegor njöt av den kreativa och disruptiva sfär vi befinner oss i. Kanske att jämföra med de som fick uppleva datorns genombrott, eller kanske elektriciteten. 


En tillbakablick - takk

Oktober 2020 började vi labba i OpenAI:s playground. I samma veva upplevde vi vår svåraste och mest kreativa period när vi bestämde att skjuta ut vår 1000-dagars plan, vi kallade den “Rediscover Contentor”. Vi frågade oss själva och våra kunder om vi verkligen skapade värde. Ja, vi på Contentor har alltid varit bra på att snabbt mobilisera duktiga skribenter och översättare. Kunddrivna, snabba på att reagera, lösa problem, matcha kluriga projekt mot rätt contentninja. Med koll på SEO, html-kod, ordbegränsning och helst igår. En CTA-knapp till 20 marknader eller 100 000 produkter till hela Norden, till bästa möjliga investering. Jag visste att vi hade en edge med vår proaktiva kundapproach och vassa projektledare kombinerat med möjligheten att integrera för bättre time-to-market för våra kunder. Det var bra. Men inte fantastiskt eller hållbart. Jag såg mina kollegor leverera men vi fick slita, e-handelns raketutveckling sjöng om tillväxt men dess ekosystem innebar bök och stök. Inte hållbart, inte roligt, det flög inte. 


Rediscovering Contentor - thank you

Vi ägnade 100 dagar åt att knåda fram vår 1000-dagars-strategi. På Mindpark i Helsingborg, tog vi hissen ända upp till sjunde våningen, från fräsiga Penthouse siktade vi Danmark med samma linser som våra kunder. Vi behövde hitta en viktigare och mer robust väg framåt. Vad skulle hända om vi inte förnyade oss och hade en tydligare strategi om vad för värde vi erbjuder våra kunder och marknaden på lång sikt? Jag har sett och lärt mig att de företag som inte har lärande och utveckling som pelare riskerar att dö så långsamt att de tror de lever.

Förnyelse som strategi och affärsmodell? Sagt och initierat. Vi vill vara den viktigaste contentpartnern för bolag som vill vinna online. Contentor har alltid varit kundfokuserade. Men vi tror och ser att våra kunder (befintliga som kommande) behöver något mer. Klivet från att vara kunddriven till att driva kunden må låta som ett litet steg men det har varit och fortsätter vara krävande och komplext. Från att vara en leverantör som frågar hur, vad och när, till en partner som guidar inte bara operativt utan även strategiskt och taktiskt. Från leverans till leverans plus insikter. Från orderhantering till djupare förståelse om rotorsak och behovet för att ta fram bättre lösningar. Från mail, dussinet steg till API-ordrar och time-to-market-KPI:er i minutform. 

Vi har sedan 2020 genomgått samt fortsätter genomföra ett antal större förändringar på olika nivåer; strategi & position, organisation, tech stack, backend arkitektur & API-bibliotek, Localisation-as-a-Service-modell (eller Contentor-as-a-Service-and-Work). Under 2023 har vi förflyttat flera av dessa områden från initiativ till produktion och mot ett värdeerbjudande i världsklass. Våra kunder ökar sin trafik, förbättrar sin konvertering, stärker sitt varumärke och minskar returerna. Det. Är. Fantastiskt. Stimulerande.


Wow - Contentor hjälper miljardbolag att vinna online - Kiitos

Året som gått

Under flera år har vi kombinerat hypertillväxt med lönsamhet, det har inneburit att utveckling inte har fått samma kärlek, bandbredden har inte funnits. Under 2023 har vi fokuserat på att streamlinea processer och utveckla, utveckla, utveckla. Det finansiella året har varit en utmaning för många av våra kunder (därtill även oss) som behövt dra ner på investeringar och därtill även pausa expansionsprojekt. Det har även gett oss chansen att djupdyka i vad lönsamhet är utöver det finansiella, vilka processer är lönsamma, vilka tjänster har affärsvärde och vilka kundrelationer är sunda. Ibland behöver man inse att man inte är är en match, inte fel men inte rätt för varandra - riktigt värde skapas i det ömsesidiga utbytet oss och kund.

Det har öppnat upp för nya kunder med olika utmaningar. Jag får nypa mig i armen och känner enorm stolthet när jag konstaterar att vi lyckats knyta till oss och fördjupa samarbetet med Visa, Strawberry, Dyson, Partyking och CCM Hockey. Det är ett enormt kvitto och en bekräftelse om att vi är något på spåren när det gäller vår starka projektledning, vår unika approach med översättarna (community, EJ crowdsourcing) och vårt dedikerade kundteam med strategisk spets.

Människa & Chat GPT & terminologilista - tak

ChatGPT

Närmare 20 miljoner ord, på 40 olika språk och minst lika många marknader. Att vi både kan skriva text och översätta är unikt under ett tak. Med hjälp av människor, maskiner och många gånger båda i en optimal symbios för att möta bästa möjliga investering, tid och kvalitet. Över 3 500 projekt varav mer än 80% har kommit via kundportalen eller integrationen. Det innebär väldigt många sparade timmar för våra kunder och därmed många timmar de istället kunnat lägga på nyckelaktiviteter.

En av de häftigare och mest intressanta uppläggen gjorde vi nyligen med en ny kund som säljer olika delar till båtar. Det hjälper att vår kund är framåtriktad och är öppen för att testa nya spännande lösningar. De har 50 000 produkter, vissa mer kritiska än andra på marknaderna de skulle in i. De ville ut snabbt men samtidigt inte tumma på terminologi och SEO. På kort tid, inom två veckor hade vårt utvecklingsteam satt upp ett flöde som vi kallar Machine Translation with Full Rewrite. Den innebär att kunden skickar in sina produkter via API:et och direkt får tillbaka en maskinöversatt text som de kan publicera på sin sajt och börja indexera för ökad trafik. Det arbetet har föregåtts av att vi lokaliserat en terminologilista med de viktigaste termerna och nyckelorden av människor med båtexpertis. Vi lät maskinen följa ett regelsystem så att termerna blev korrekta. Samtidigt påbörjades en lokalisering av de viktigaste texterna och efterhand de hade översatts och korrekturlästs så skickades de tillbaka till kunden och den maskinöversatta texten skrivs över. Extra intressant var att vi tillsammans med kund landade i att vi skulle använda Chat GPT 4 som modell för maskinöversättningen då det visade bäst resultat.

De senaste åren har vi lyckats designa vår backend på ett sätt så vi är uppkopplade mot mer än 60 olika maskinöversättningsmotorer och språkmodeller som OpenAI:s varianter. Numera kan våra kunder få nytta av detta via vår tjänst “dynamic routing” där vi låter systemet välja vilken motor som är den bäst lämpade per givet språkpar (vi testar även ramverket mot per given domänkunskap). 

“Gör en pytteliten handling med jättestor betydelse” - “Shukran” شكرا

Som Pippi säger “Är man stark, måste man vara snäll”. Därför känns det också bra att vi fortsatt kan bidra till de som behöver det mest. Det som händer i Gaza är oerhört. Mitt hjärta går i tusen bitar varje dag men det är viktigt att fortsätta jobba och göra något positivt. Jag är glad att vi kan donera och hjälpa med det vi har. Vi drömmer om att bli superstarka!

Bortom allt mischmasch - Covid, krig, kriser och affärsmässig existentialism - finns det livslånga lärandet, relationerna och missionen. När jag summerar 2023 så är jag stolt över att vi som organism bidragit till mer än tusen lönespecifikationer för vår community av innehållsstjärnor. Flera hundra nöjda kunder multiplicerat med deras marknader och slutkunder. Lönsamhet samtidigt som vi transformeras. Få saker slår känslan av att kunna bidra till sysselsättning, nöjda kunder, välgörenhet och lärande i arbetet. 

2024 står vid dörren. Framtiden är nu. Vår plan är att presentera en ny spännande modell och lösning under Q1, ett månadsabonnemang med innehåll och översättningar som presterar. Låt oss kalla det Contentor-as-a-Service, CaaS (Localisation-as-a-Service + Work). Blev du nyfiken? Skicka ett mail till mig på rabie@contentor.se, vi kommer låta ett gäng kunder få testa. 

Mitt bästa råd inför 2024 är att du ska följa oss framöver, börja med att signa upp dig på vårt nyhetsbrev. Jag vågar lova att det kommer vara värt det. 

Jag och mina kollegor önskar er alla 

en God Jul och ett Gott Nytt År!

Tack!

Rabie Salem

rabie@contentor.se

Vd Contentor

 

Languages