Contentor Blogg

Räckesbutiken tipsar e-handlare: "Fokusera på affärerna"

 

Räckesbutikens resa ut i Europa fortsätter och bolaget planerar att under 2017 expandera till ytterligare marknader. Vi frågade Andreas Wedberg, vd och medgrundare, om hemligheten till framgång, prioriteringarna och hur han ser på marknadsanpassning.

Teknik, e-handel och produktkännedom 

Byggbranschen är inte precis känd för att ligga i framkant vad gäller digitalisering och innovativa lösningar. Och det är just därför som Räckesbutiken kommit att bli en riktig utstickare på marknaden:

“I branschen finns det ett starkt fokus på produkterna, men den tekniska lösningen saknas ofta. Så när vi utnyttjade min bakgrund inom IT och e-handel tillsammans med min kusins produktkännedom märkte vi snabbt att det var ett lyckat koncept”, berättar Andreas Wedberg.


“E-handlare skulle må bättre av att fokusera mer på sina affärer”

Efter en framgångsrik start 2011 var det efter ett par år läge att se sig om efter nya möjligheter. Och precis som många andra företag ställdes Räckesbutiken inför valet att bredda produktutbudet eller att titta på nya marknader. Men valet var ganska självklart enligt Andreas Wedberg:

“Vi valde att gå ut på andra marknader och det har vi aldrig ångrat. Efter att vi lanserade i Norge och Finland år 2013 så fyllde vi på med Danmark och Tyskland året efter. Och i slutet av 2015 gick vi även in i Österrike.”

Trots att företaget nu finns på sex olika marknader sker all produktion på anläggningen i Ängelholm. Frågor om frakt och logistiklösningar är därför ingen ovanlighet, men det är något Andreas Wedberg själv tycker är ganska irrelevant:

“Även om logistik är viktigt så tror jag att alla e-handlare mår bättre av att fokusera mer på sina affärer. Det är väl bättre att försöka sälja en grej till istället för att sänka fraktkostnaden med 3%?”


Svenskheten syns inte

Att Räckesbutiken själva sätter affärerna i främsta rummet råder det inga tvivel om. Under 2017 väntar nämligen expansion till fler länder, med siktet inställt på Polen och Frankrike. Och företaget arbetar så lokaliserat som det bara går:

“Vi anställer personal från varje land vi finns i. Det är viktigt för oss att vara lokala och det är därför vi också har olika domäner för varje språk. Det syns inte att vi är svenska på t.ex. den tyska marknaden om man inte börjar leta efter det”, avslutar Andreas Wedberg.


Läs mer: Räckesbutiken valde Contentor.