Bamse Play World press release

Pressmeddelande: Micki lanserar stort i Europa med hjälp av Contentor

Klassiska svenska leksaksveteranen Micki lanserar stort i Europa med hjälp av översättningsbyrån Contentor. Tack vare satsningen på en framgångsrik flerspråkig hemsida, ett gediget samarbete med nya återförsäljare och en färsk e-handelsplattform kan barn och vuxna i Norge, Danmark, Finland, Tyskland och övriga EU numera enkelt ta del av Mickis färgglada och populära leksaker.

Det finns mycket att lära av Mickis erfarenhet att jobba med lokaliserat innehåll. Olle Hyberg, Head of Sales and Partnerships på Contentor, förklarar:

”Många klassiska varumärken tar steget att bygga upp en egen försäljningskanal direkt till kund. E-handel är mer eller mindre en självklar kanal. Men att lansera det fullt ut på alla marknader är det inte alla som gör. Vår kund Micki valde att starta upp e-handel med flera marknader direkt. Att lokalisera innehållet var självklart för dem. På köpet får de också en bättre kommunikation med de lokala marknaderna som då även återförsäljarna får del av.”

Olle Hyberg, Head Of Sales And Partnership
Olle Hyberg, Head Of Sales And Partnership

Familjeföretaget Micki har drivits i generationer sedan 1944. Företagshjärtat dunkar, nu som då, i småländska Gemla. Men verksamheten utvecklas. Det som tidigare kretsat kring tillverkning och distribution till återförsäljare inom landet, har kompletterats med en satsning på marknader utanför Sverige. Navet i exportsatsningen är Mickis flerspråkiga hemsida. Företagets översättningsbyrå Contentor har värnat om Mickis karaktäristiska tonalitet i arbetet med att översätta och anpassa språk och kommunikation till respektive målmarknad, ända in i minsta sökord. För att Mickis content ska fångas upp av sökmotorerna har allt content SEO-anpassats.

Flerspråkig hemsida en hit

Att satsa på att översätta hemsidan till de olika målmarknadernas språk har varit en fullträff.

”Vi har väldigt fina resultat. Ett exempel är responsen på våra tyska annonser i sociala medier, som är kopplade till vår hemsida,” säger Mickis marknadskoordinator Sara Gröndahl, som menar att det lokala språket har varit avgörande för framgångarna.

Mickis sortiment består av välkända, starka och omtyckta varumärken som exempelvis Lundby dockskåp, taldockan Skrållan, Bamse och Pippi Långstrump, karaktärer som går hem hos både barn och vuxna i och utanför Sverige. Och gillar man Pippi, gillar man förmodligen Mickis värderingar och lekfulla tilltal. Därför har det varit viktigt att det språk som företaget har utvecklat genom åren inte tappas bort i översättningen till hemsidans nya språk. Lika viktigt har det varit att anpassa sökord och texter till de nya marknaderna.

”Responsen på de tyska annonserna i sociala medier hade aldrig blivit så bra om vi bara hade kört annonserna och hemsidan på engelska,” säger Sara Gröndahl.

Lundby Life And Room
Nu kan barn och vuxna i Norge, Danmark, Finland, Tyskland och övriga EU numera enkelt ta del av Mickis färgglada och populära leksaker

Framgångar på hemmaplan – en bra grund för Europasatsning

Tack vare Mickis stabila verksamhet på hemmamarknaden har leksaksjätten lyckats genomdriva en lyckad internationell expansion. Många aktörer tvekar inför att ta steget ut på den internationella marknaden, men en exportsatsning är genomförbar om strategin är väl genomtänkt och alla pusselbitar finns på plats. Micki har satsat hårt på ett utvecklat samarbete med olika återförsäljare och en tydlig och skalbar hemsida i samarbete med Contentor. Contentor har översatt och lokaliserat allt content till målmarknaden och Micki har använt sig av riktad annonsering i sociala medier. Hemsidan bygger på Vendres skalbara e-handelsplattform, som även den optimerar möjligheterna till lokal anpassning. Micki kan sköta sin försäljning genom ett enda system och anpassa kundupplevelsen beroende på vilket land kunden befinner sig i.

”Utifrån den flerspråkiga hemsidan kan vi korta försäljningsleden samtidigt som vi når nya, internationella återförsäljare och kan addera fler marknader på ett enklare sätt,” säger Sara Gröndahl.

För mer information, kontakta gärna:

Rabie Salem, vd på Contentor
rabie@contentor.se
0723 – 222 657

Nadia Nazarbaeva, pressansvarig
nadia@contentor.se
0773 – 715 62 92 

Detta är Micki

Micki har flera starka varumärken och attraktiva produkter. Lekfullt lärande i kombination med tydliga ställningstaganden för både människa och miljö löper som en röd tråd genom produktutbud, tillverkning och sociala projekt. Sortimentet, vars startskott gick med charmiga och färgglada träleksaken Micki Kul år 1944, består i dagsläget av produkter från välkända, starka och omtyckta varumärken som exempelvis Lundby, Bamse, Babblarna, Skrållan och Pippi.

Detta är Contentor

Contentor är specialister på översättningar och contentskapande för e-handelsbolag. Med e-handelns unika krav i åtanke som snabba leveranser, SEO-anpassning, automatisering och hög sofistikationsgrad av metadata hjälper Contentor hundratals kunder med content och översättningar. Bolaget har sitt huvudkontor i Helsingborg, Sverige och ägs av en grupp serieentreprenör inom e-handel bl.a. Dan Nilsson (Roligaprylar, Fyndiq mfl), Karsten Deppert (Mindpark, Rescued Fruits mfl), Rabie Salem (ProAd), Anton Johansson (Headler, Grebban mfl), Filip Larsson (Tilf, Storytel mfl), Stefan Mahlstein (Pineberry, Wordon mfl) med flera. Några av Contentors kunder är Cervera, Partykungen, Proteinbolaget, Nordiska Galleriet, Nordic Nest, Footway, Weber och Safira.

Agreement icon highlighting USP argument100% Nöjd kund-garanti
Agreement icon highlighting USP argumentInte bara översättning, utan lokalisering
Agreement icon highlighting USP argumentFlexibilitet & Sekretess
Contentor