Contentor Blogg

Viva Media ser till helheten i affärerna - målsättning som grundrecept

Traditionella byråer utmanas i allt större utsträckning av konkurrenter som kan erbjuda flera olika tjänster och infallsvinklar. Med allt mer komplexa kommunikationsutmaningar gäller det idag att vara experter, men ändå kunna ta ett grepp om helheten. Viva Media är en fullservicebyrå inom marknadsföring med ett tydligt mål – att förenkla livet för sina kunder. Vi pratade med Ricky Pettersson, Head of SEO, om varför byrån startades, den typiska kunden och hur viktigt det är att kombinera mjuka och hårda värden.

Marknadsföring med öga för helheten

Viva Media är en av nordens största byråer inom digital marknadsföring. Förutom huvudkontoret i Uppsala har man idag också kontor i Kalmar, Stockholm och Oslo. Ricky Pettersson arbetar som Head of SEO på Viva Media och förklarar varför företaget startades:

”Idén till Viva Media formades utifrån att vi såg en konkret utmaning för kunderna där många av dem hade flera olika byråer som leverantörer. Vi ville sätta oss bredvid varje kund och hitta rätt fokus direkt”.


”Komplexiteten i kundresan har ökat markant”

Idag är branschen under ständig förändring. Det gör att arbetsmetoderna skiljer sig åt jämfört med bara för några år sedan då Viva Media grundades. Kunderna är mer insatta och det går att argumentera för att de generellt har en större förståelse för att digital marknadsföring är viktigt och värt att lägga pengar på.

”Branschen ser väldigt annorlunda ut jämfört med när vi grundades. I och med samhällets digitalisering har komplexiteten i kundresan ökat markant och fler måste, eller vill, ta hjälp av experter”.

Att se helheten i varje affärer är något Ricky ofta faller tillbaka i under sina svar. Han menar att det ur ett kundperspektiv är viktigt att hitta en fullservicebyrå som hjälper till att zooma ut och se problemet i ett större perspektiv. Han utvecklar:

”Få byråer är helt unika, men vi tror att företag letar med ljus och lykta efter en byrå de kan lita på och känna förtroende för samtidigt som den besitter rätt kompetens. Vi hjälper kunderna att se helheten i affärerna och lägger upp strategier utifrån det”.

Ricky Pettersson, Viva Media
Ricky Pettersson, Head of SEO på Viva Media.

 

Människor + data = sant

Ett typiskt företag som vänder sig till Viva Media är i behov av tillväxt på något sätt. Det kan vara allt från att ta sina första steg ut i det digitala landskapet till att slipa och vässa sin marknadsföring att träffa mitt i prick i kundresan.

Viva Media har lång erfarenhet och stor kunskap inom det digitala. Trots det står mjuka värden alltid högt i kurs på företaget. Man brukar säga att man är drivna av data och resultat, men styrda av hjärtat. Det är människor och relationer som driver företaget framåt menar Ricky:

”Kunderna söker efter en fullservicebyrå som kan visa på resultat och som klarar att leverera det de påstår sig kunna leverera. Vi är övertygade om att vi alltid har rätt kompetens och rätt verktyg nära till hands för att lösa varje kunds utmaningar på ett personligt och skräddarsytt sätt. Rätt medarbetare på rätt plats är otroligt viktigt för oss ”.

 

Contentor hjälper Viva Media att översätta, lokalisera samt producera innehåll på såväl svenska som norska. Klicka in på  www.vivamedia.se om du vill veta mer om företaget, eller kontakta oss på Contentor om du är nyfiken på hur vi kan hjälpa dig med ditt innehåll.

Viva Media logo