Gents: ”Genom att ha översatt sidan så har vi tredubblat vår försäljning i Danmark”
Gents är Helsingborgsföretaget som är ledande på manlig livsstil i Norden. Med Sverige och Norge som sina största marknader är det nu dags för skönhetsföretaget att blicka västerut, ta färjan över sundet och erövra Danmark genom samarbete med Contentor som innehållspartner.
Visionen och strategin bakom framgången
2003 satte sig Jenny Rydhström och hennes kusiner ner, bestämde sig för att bli entreprenörer och bildade Gents. Resten är skönhetshistoria och idag omsätter koncernen årligen över 70 miljoner kronor, varav e-handeln står för 53 miljoner. Sofie Okstad, som jobbar som Sales and Marketing Manager på Gents, lyfter fram företagets viktigaste värden:
“Gents är ledande i Norden på manlig livsstil, därför är betydelsen av manlighet en viktig fråga för oss. Våra viktigaste värden är därför: kundvärde, kvalitet, expertis, passion, genuinitet och mod,” säger Sofie.
Att ha en contentplan låter bra, men det är trots det inte alla företag som har det. Gents arbetar tydligt med sin strategi när det kommer till innehåll. Sofie utvecklar:
”Vi arbetar på två olika sätt med vår strategi gällande content. Dels har vi en långsiktig plan hur saker och ting ska förmedlas och kommuniceras, dels har vi en kortsiktig plan. Den kortsiktiga planen är givetvis mycket mer agil och bestäms ungefär 3 månader i taget så att den alltid hålls uppdaterad.”
Expandera till den danska marknaden: möjligheter och utmaningar
Att ta steget in på en ny marknad är ett stort beslut där omfattande analyser ligger bakom. Sofie förklarar:
”Vi är ju ledande i Norden inom manlig livsstil och när vi valde nästa marknad analyserade vi mycket vilken det skulle bli. Norge och Sverige är vi ju redan stora i. Valet föll på Danmark eftersom det är ett bra land rent storleksmässigt.”
Med möjligheter kommer utmaningar, och Sofie understryker att det finns skillnader när det kommer till konsumtion i Danmark som skiljer sig från Sverige och Norge. För att lösa de här utmaningarna tycker Gents att lokaliserat innehåll är viktigt för den lokala publiken:
”Just med den danska marknaden tycker vi det är viktigt med lokalisering. Vi tror att den danska målgruppen uppskattar det. Vi har även lokaliserat bilder och åkt till Köpenhamn för att målgruppen ska känna igen sig. Danskarna gillar att handla lokalt och för att skapa förtroende är det viktigt med ett lokaliserat och professionellt språk.”
När Gents nu ska kliva in i Danmark valde man Contentor som textinnehållspartner efter tidigare framgångsrika samarbete. Sofie och Gents värderar Contentors approach för att bygga en långsiktig relation.
”Vi har använt Contentor tidigare till mindre projekt. När det nu blev dags att satsa större så tog vi in flera offerter och jämförde, och i slutändan var Contentor det som passade oss bäst. Dels är det Helsingborgsbaserat men framförallt är Contentor flexibla och vill bygga en långsiktig relation med oss vilket vi uppskattar.”
Fördelar och ROI av lokalisering
Webbplatslokalisering av ett nytt språk kan vara en smart investering för internationell framgång. Sofie berättar hur lokalisering påverkade Gents försäljning:
”Bara genom att ha översatt sidan så har vi tredubblat vår försäljning i Danmark.”
Ytterligare en fördel när man flyttar från in-house-översättning och delegerar contentskapande till en partner, som Gents gjort, är att det också optimerar tidsanvändningen. Dessutom kan man vara trygg med att få kvalitetsinnehåll levererat till sig. Sofie utvecklar valet av Contentor som innehållspartner:
”Att outsourca innehåll till Contentor frigör utrymme för Gents. Vi upplever att Contentor tar kundens hand och levererar kvalitetsinnehåll. Det är en partner som bryr sig om oss och vill växa med oss.”
Efter det här framgångsrika samarbetet menar Sofie att Gents kommer fortsätta med Contentor som innehållspartner eftersom översättning är viktigt för att kick-starta och komma igång på en ny marknad.
Contentor hjälper just nu Gents att lokalisera innehåll till danska. Lär sig mer om Gents eller kontakta oss om du är nyfiken på hur vi kan hjälpa dig med ditt innehåll.