5 marknadsföringstips för att öka din Black Friday-försäljning med 261%
Black Friday är den största shoppingdagen på hela året. I Europa ligger försäljningsvolymen 261 % högre jämfört med andra dagar. Dessutom försöker 61 % av alla konsumenter komma undan all trängsel i butikerna genom att handla online istället – och det var redan före covid-19 påverkade shoppingbeteendet. Detta är helt klart en dag som ingen e-handelsverksamhet eller onlinebutik bör strunta i.
Om du undrar hur du ska förbereda ditt företag inför Black Friday-försäljningen och se till att ni är redo att dra full nytta av den kraftiga försäljningsökningen kan du titta närmare på våra fem tips på marknadsföringsstrategi för Black Friday här nedan.
1. Skapa unika marknadsföringskampanjer för Black Friday
Kör inte en repris på din Halloween-kampanj för Black Friday. Gammalt innehåll och gamla kampanjer och erbjudanden genererar sämre intresse. Nya kampanjer lockar till sig mera intresse och genererar mera trafik. Så lägg lite tid på att brainstorma nya idéer. Gör ett besök hos konkurrenterna eller se över tidigare års kampanjer för att räkna ut vilka rabatterbjudanden du måste ha. Det är en bra idé att göra det enkelt för dig genom att erbjuda något okomplicerat som t. ex. 30 % rabatt, gratis gåva med varje köp, gratis frakt etc. – och lämna komplicerade rabatter till telefonförsäljare.
2. E-postmarknadsföring för Black Friday
E-postmarknadsföring, eller email marketing som det också kallas, har alltid varit en av de mest effektiva marknadsföringskanalerna. Företag brukar tjäna ungefär $ 44 på varje dollar som de har lagt ner på email marketing – det är en ROI på 4 400 %. Dessutom kan e-postutskick och nyhetsbrev inför Black Friday boosta försäljningsvinsten med 30 %. Så se till att peppra din utskickslista med unika kampanjer och erbjudanden, som vi nämnde tidigare, och se vilken shoppingyra det leder till!
Givetvis måste dina e-postutskick vara perfekt optimerade för att säkerställa att de har en bra konverteringsgrad. Se till att dina e-postutskick har en ärenderad och rubrik som fångar läsarens intresse. Tänk på att emojis ökar klickfrekvensen, eller click through rate (CTR) på engelska. Kolla så att e-postutskicket tydligt och effektivt visar det du erbjuder, och innefattar både försäljningserbjudande och call to action, för att förbättra konverteringen och öka klickfrekvensen. Om du använder dig av marketing automation, kom ihåg att förbereda allt innehåll för meddelande, e-postutskick och svar i förväg.
3. Återanvänd förra årets landningssida
Att konsekvent skapa nytt innehåll för din webbplats är en kanonbra SEO-strategi. Men nytt innehåll börjar med att ranka din sida lägre och sänka webbplatsauktoriteten i sökmotorerna, särskilt inom affärsområden där konkurrensen är hög. Därför är det alltid en bra idé att använda förra årets landningssida när du skickar ut länkar via e-postutskick eller sociala medier. Det räcker att du uppdaterar dina erbjudanden för att hålla sidan fräsch, relevant och intressant. Vips så har du fått ett försprång mot dina konkurrenter!
4. Utnyttja recensioner och rekommendationer
Vi människor har en naturlig instinkt att vilja bli socialt accepterade och passa in i mängden. Det är därför som vi gärna följer andras fotspår, social proof kallas det för.
Visste du att 61 % av kunderna läser recensioner online innan de beslutar sig för ett inköp? Siffran stiger till 100 % för åldersgruppen 18-29 år. Ytterligare 63 % av kunderna säger att de är mera benägna att köpa från en webbsida som visar produktomdömen och recensioner. Så var transparent och visa dina recensioner. Kunderna kommer definitivt att uppskatta det!
Ett annat sätt att använda social proof är genom referral marketing, alltså marknadsföring genom dina befintliga kunder. 92 % av kunderna litar på rekommendationer från släkt och vänner, och de är fyra gånger mera benägna att göra ett inköp baserat på rekommendationer. Så ge dina befintliga kunder en rabattkod som de kan ge till sina vänner, så kommer du med stor sannolikhet att kunna se att en stor del av dem besöker din webbplats på Black Friday (du kan hålla koll på detta genom att använda analysverktyg).
5. Använd den fulla kraften av sociala medier
Visste du att sociala medier driver ungefär en tredjedel av all referral-trafik på internet? Den siffran är dessutom ännu högre bland den yngre målgruppen. Innan du börjar fundera på reklamidéer för Black Friday, fokusera på källan till den här gratistrafiken först.
Sätt ihop en fyndig reklamtext och snygga reklambilder och lägg upp dem på Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest, LinkedIn, etc. Om du har en stark närvaro online kommer dessa inlägg att leda hög konverterande trafik till din landningssida. Det är anledningen till varför online-butiker med en närvaro i sociala medier genererar 32 % mer försäljning än deras bakåtsträvande konkurrenter.
Visste du?
- Detaljhandeln ökade med 90% på Cyber Monday i jämförelse med en genomsnittlig dag 2018.
- Detaljhandeln på Cyber Monday ökade i Sverige med 118% på månadsbasis.
- Du kan använda ovan Black Friday tips för Cyber Monday också.
Vi avslutar med goda nyheter: du behöver inte längre be och offra till Tyche, slumpens och framför allt den goda lyckans gudinna i den grekiska mytologin. De fem tipsen som vi listar ovan är så bra och enkla att du i princip garanteras en markant försäljningsökning!
Om du skulle behöva lite hjälp med att skapa och utforma ditt innehåll, dina marketingutskick eller landningssidor, är du varmt välkommen att kontakta Contentor – vi har några av världens duktigaste medarbetare som kan hjälpa dig!