Contentor Blogg

Contentors techsatsning tar översättning och content till nya nivåer

Contentor har blivit den självklara contentpartnern för såväl mindre som större e-handlare sedan starten 2007. Engagemang, en slipad organisation, utvecklad språkkänsla och ständigt uppdaterade SEO-kunskaper gör helt enkelt skillnad. Men, det är dags att levla upp och låta tekniken skapa magi i tjänsteutbudet. Med hjälp av en lika flexibel som smart techarsenal skapar vi en enklare tillvaro för våra kunder.

Att Contentor kan sitt content råder det knappast något tvivel om. Vi är stolta över att förknippas med prisvärda kvalitetstjänster inom content och översättning, omfattande SEO-kunskaper, snabba leveranser och utmärkt service. Men, en bra contentpartner och översättningsbyrå nöjer sig inte med det, utan ser vikten av att fortsätta utvecklas för att optimera kundernas förutsättningar att lyckas med e-handel. Just nu handlar en avgörande del av denna fortsatta utveckling om att ta fram de ultimata tekniska förutsättningarna för detta.

– Content/översättningsbranschen utvecklas snabbt och är troligtvis en av de branscher som kommer att utvecklas snabbast under de kommande åren. Därför satsar Contentor på att bygga en kultur inom tech, men också på att ta fram en plattform som ska kunna förändras snabbt för att anpassas till marknadens förändringar. Vi förändras för att förändras, säger Contentors CTO Gustav Ekberg, som tycker att företagets agila arbetssätt gynnar utvecklingen.

– Genom ett agilt arbetssätt uppnås en effektivitet och transparens i utvecklingsarbetet och kundernas önskemål kan uppfyllas snabbare. En iterativ arbetsprocess möjliggör en utveckling med kundernas behov i fokus. Man märker snabbt om en plan inte fungerar som man önskat och kan lägga om taktiken. Upplägget med korta iterationer till skillnad mot en långsiktig planering, ger ett annat utrymme till att testa, experimentera och implementera kundernas feedback, säger Gustav.

Gustav Ekberg, CTO Contentor
Gustav Ekberg, Contentors CTO

Intelligenta och skräddarsydda tjänster utifrån data

Just nu handlar ombyggnationen av företagets tech-infrastruktur till stor del om att kunna erbjuda kunder skräddarsydda tjänster.

– Vår organisation är bra på att hantera stora mängder översättningar och olika sorters content. Vi har byggt om infrastrukturen för att kunna erbjuda ytterligare ett värde i form av intelligenta tjänster och för att kunna ta fram nya tjänster tillsammans med våra kunder utifrån deras behov, säger Contentors CTO Gustav Ekberg.

Långt ifrån alla e-handlare har ett tech-team som kan ordna förenklande lösningar som sparar tid och maxar affärerna. En lösning är att bolla och lyfta utmaningar, önskemål och behov med Contentors techteam, som sedan tar fram skräddarsydda lösningar. Ett alternativ är att låta Contentor ringa in behoven och se möjligheterna.

Contentor kan också erbjuda content as a service i form av contenthantering.

– Ett exempel på detta är att kunden kan ha viss content hos oss. Vi blir ett intelligent mellanlager som kan avgöra vad som ska översättas och förändras. Nästa steg kan vara att systemet skickar data om vilka produkter som är mest relevanta. Våra kunder får så mycket mer än en översättning från a till b och får mindre att ta ställning till, exempelvis inför en satsning av nya produkter eller etablering på nya marknader, förklarar Gustav.

Enklare systemintegration och ännu bättre content

Ytterligare en fördel som den nya tech-infrastrukturen för med sig är ökade möjligheter att integrera Contentors system med sina kunders system, antingen via API eller integration. I nuläget kan e-handelsplattformar som Salesforce, Storm och Magento 2 integreras utan API.

Tanken är att även Centra ska kunna integreras med Contentors system utan API och om allt går enligt plan kommer detta att lanseras och fungera i slutet av 2021. Vi håller också på att starta upp en utveckling av en inRiver integration, där vi är i dialog med vår kund, Cervera, gällande potentiellt samarbete.

Contentor API

Contentors ordinarie tjänsteutbud, i form av översättningar och contentproduktion, gynnas av techsatsningen och även ett nytt CAT-verktyg.

Bland de många förbättringar som har gjorts finns bland annat verktyg för ordlistor som eliminerar risken för inkonsekvent användning av terminologi och övrig kommunikation. När terminologi och kommunikation används konsekvent är företagets tonalitet, som är en viktig del av varumärket, alltid närvarande. Det ger ett professionellt intryck och gör det dessutom enklare för e-handlares kunder att hitta rätt produkter.

– Det förbättrar faktorer som textkvalitet, översättningshastighet och kundservice. För dig som kund innebär det att både content och översättningar får en ännu bättre och mer träffsäker tonalitet, ger en bättre CX och vi kan erbjuda smidigare leveranser och administration, berättar Contentors affärsutvecklare Dennise Lopes.

Som sagt, nu låter vi tekniken skapa magi i vårt tjänsteutbud. Vi på Contentor ser fram emot att få fortsätta leverera briljant content och träffsäkra översättningar samtidigt som vi kan ge våra kunder det där lilla extra i tech-väg. Mot nya möjligheter!

Har du frågor eller funderingar kring vad Contentor kan göra för just din verksamhet? Hör av dig!

 

Nyfiken på den tekniska biten bakom utvecklingsarbetet?

Contentor gillar filosofin om att dela med sig av sin utvecklingsresa. Att dela med sig är att utvecklas tillsammans! Vi kommer därför att dela med oss av de erfarenheter som vi har gjort under utvecklingen av Contentors system och API. Stay tuned.