Trender och tips inom sök 2016
Det här är ett gästinlägg av Maria Eckerwall, VD på konsultbyrån Topvisible. Maria har en gedigen bakgrund inom sökbranschen och inledde sin karriär med tre år på Google i Dublin.
Det finns en sak som är säker när det gäller den bransch vi arbetar i: den förändras hela tiden! Detta är en utmaning för alla som jobbar med sökmotoroptimering (SEO) och sök-annonsering. Vi väljer dock att se det som möjligheter och tycker att det är kul att behöva tänka om och upptäcka nyheter. Jag brukar säga en sak till mina kursdeltagare – “vågar ni börja testa, har ni kommit förbi första spärren när ni ska jobba med SEO eller Google AdWords”.
Vi som jobbat länge inom området vet vad som brukar fungera, men det finns inga definitiva facit utan det som funkar för varje företag är unikt och man måste prova sig fram. Med det sagt vill vi försöka sia om några förändringar/nyheter som kommer inträffa under kommande året inom sök.
Gullig katt vs Arg katt
Googles tolkning av bilder
Som ni säkert vet kan Google i dagsläget inte läsa bilder. De kan inte se om en bild illustrerar en gullig katt eller en arg katt (de vet ju inte ens om att det är en katt överhuvudtaget!).
Det vi gör för att få Google att förstå är att vi lägger in något som kallas för ALT-taggar. Genom att lägga in dessa taggar till varje bild på din webbplats kan Google läsa detta och förstår att bilden visar en bild på en arg katt och kan därmed leverera bilder när någon söker på detta. Det vi undrar är om dessa kommer att finnas kvar eller om det kommer behövas? Borde inte Google snart kunna känna igen en katt? De har ju sett miljontals bilder läggas upp varje dag! Vi tror i alla fall att tekniken för att läsa av en bild inte är långt borta.
Ilska, glädje och sorg
Hur många känner sig inte översållade av information från alla håll och kanter? Vi följer nyhetssajter, bloggar, forum, Facebook, Instagram, Twitter, Snapchat, ja listan kan göras lång. Utöver detta har vi all övrig media som TV, radio, tidningar, mail m.m. Hur ska vi som jobbar med att få ut ett budskap lyckas tränga igenom? Vi tror att utvecklingen går mot att vi skriver texter och skapar bilder som berör. Hur gör vi detta mest effektivt? Tänk på att väcka en känsla – ilska, glädje, sorg. Varför funkar katt-bilder? Jo de väcker en känsla hos de som älskar katter. En bild på en gullig kattunge får nog de allra flesta av oss att spontant säga; “naaw”, och får oss att känna glädje.
Bilder är ett enkelt sätt att väcka känslor på, både positiva och negativa. Ilska är en känsla som de allra flesta skulle beskriva som negativ, ingen vill vara arg. Men att få någon att bli arg på rätt sätt kan ofta vända passivitet till att vi faktiskt agerar. Och i många situationer kan detta vara väldigt användbart!
När du vill väcka en känsla med en text, tänk på att skriva personligt med samma språk som målgruppen du vänder dig till använder och kombinera texterna med bilder som förstärker din text.
Mobilt, mobilt, mobilt
Vi har sagt det förut, ni har sagt det förut, Google har sagt det förut. Men vi säger det igen. Mobilt kommer att växa ännu mer 2016. Google kommer fortsätta att predika om vikten av att tänka mobilt ett tag till! 2015 blev webbplatsägare i princip tvingade att ha mobilanpassade sidor. Vad kommer hända i år? En optimeringsåtgärd som vi jobbar hårt med är att mobilanpassa AdWordsannonser.
Det finns inga regler för hur man skriver mobilanpassade annonser men vi brukar tänka såhär:
Korta ner texterna. Istället för 35 tecken per beskrivningsgrad försök hålla dig till 30 och rubriken bör kortas ner till ca 15 tecken i stället för 25. Kan texten anpassas till mobila användare? Ett nummer man kan klicka på och ringa direkt t.ex.?
Tänk på att bocka i rutan för mobil under rutorna för annonstexten så berättar du för Google att denna bör premieras för visning på mobila enheter.
Hoppas att detta väckte några tankar hos er. Vi på TopVisible ser fram emot att bli överraskade av spännande sök-nyheter under 2016 som vi aldrig kunde ana skulle komma!