Wakakuu om att sticka ut i klädbranschen: “Man får inte vara rädd att tänka okommersiellt”
Wakakuu om att sticka ut i klädbranschen: “Man får inte vara rädd att tänka okommersiellt”
Klädbranschen är en konkurrensutsatt bransch, särskilt på nätet. Men det går att lyckas: vi har pratat med Jennifer Ahlberg, buyer and e-commerce merchandiser, på framgångsrika Wakakuu om att hitta sin egen nisch och att hålla sig till den.
Viktigt veta vad man vill nå ut med till kunden
Wakakuu grundades 2011 av Maria Tollemark och Anna-Maria Lundström-Törnblom, med gedigen erfarenhet av mode- och hotellbranschen samt en gemensam passion för mode. Under årens lopp har Wakakuu vuxit rejält med kontor i flera städer och en marknad i hela Norden. Så vad är hemligheten bakom framgången?
”För att verkligen lyckas inom modebranschen och e-handeln tror jag att det är viktigt att veta vad det man egentligen vill nå ut med till kunden och låta denna röda tråd genomsyra allt”, säger Jennifer Ahlberg som är buyer and e-commerce merchandiser hos Wakakuu.
Hon fortsätter:
”Man får inte vara rädd att nischa sig och tänka lite okommersiellt.”
Bara handplockat av hög kvalitet hos Wakakuu
Och att nischa sig är något som Wakakuu verkligen gör. I den kombinerade webb- och showroombutiken säljs nämligen bara handplockat high fashion-mode av hög kvalitet. Jennifer berättar att Wakakuu väljer ut varumärken som är bäst på det de gör och köper ofta in en specifik vara, exempelvis en kappa, från ett märke snarare än en hel kollektion.
”Vi väljer med omsorg det som passar oss och våra kunder. Just det faktum att vi handplockar varje specifik vara ger en exklusiv känsla och är vårt unika signum inom e-handelsmodebranschen.”
I showroomet, som är en fysisk butik, finns alla varor som går att beställa på webben – men bara i ett exemplar. Behöver man andra storlekar så hämtar personalen det.
”På så sätt kan vi inreda och styla butiken på ett sätt som verkligen inspirerar kunden och hänga kläderna efter färgskala snarare än varumärke.”
“Bloggarna påverkar försäljningen oerhört”
Sedan starten 2011 har det hänt mycket, både inom företaget och branschen i stort. Wakakuu har vuxit och breddat sin verksamhet i de nordiska länderna. Man arbetar mycket med inspiration på sajten, riktigt bra och informativa produkttexter, nyhetsbrev, Instagram och mycket mer.
”Det som förändrats mycket är bloggarnas påverkan av försäljningen. Går en bloggare ut och gillar en vara som finns i vårt sortiment så ökar vår försäljning direkt. På så sätt får vi också ofta nya kunder”, säger Jennifer.
Hon menar att Wakakuu hela tiden arbetar för att komma närmare sina kunder och lyssnar på vad de vill ha – något som märks i sortimentet:
”Från början tog vi till exempel inte in nya exemplar av en vara som tog slut, det gör vi idag även om det är mitt i säsongen”, avslutar hon.
Nyfiken på vad Contentor hjälper Wakakuu med? Häng på så berättar vi!