Contentor Blogg

Så säger du "jag gillar dig" till dina kunder på bästa sätt

Rebecca-Brodd-Contentor-webb

Så säger du “jag gillar dig” till dina kunder på bästa sätt

En av handelns viktigaste dagar är här: alla hjärtans dag. Men när andra i branschen tipsar om hur du ska få försäljningen att skjuta i taket, så tycker vi på Contentor att det är läge för lite extra bra kundvård istället. Vår VD Rebecca Brodd delar med sig av sina erfarenheter och ger dig råd om hur du hanterar relationerna på bästa sätt!

Du vet förmodligen att bra kundrelationer är A och O för att överleva som ehandlare, särskilt om du säljer till andra företagare. Men vad är det som skiljer en bra relation från en halvtaskig bekantskap? Rebecca menar att det handlar om transparens och förtroende, som båda grundas i ett klassiskt uttryck:

“Du måste hålla vad du lovar och “walk the talk”. Det är först när du är öppen och kan visa att du är någon att lita på som förtroendet kommer och ni kan få en bra relation på riktigt.”

En annan viktigt hörnsten enligt Rebecca är tillgängligheten. Och den är alldeles för lätt att glömma bort:

“För mig har det alltid varit självklart att vara tillgänglig via mejl, telefon och möten, men det har jag märkt att det inte är för alla. Vissa av våra kunder berättar om hur de har svårt att få tag på andra leverantörer och att de inte når människorna som de söker” exemplifierar hon.

“Du måste prioritera bort annat”

Det kan dock vara lättare sagt än gjort att vara tillgänglig för sina kunder. Alla vill väl vårda sina relationer, men dygnets timmar är begränsade och det är mycket annat som ska hinnas med som ehandlare: packa ordrar, sökmotoroptimera, sköta sociala medier, betala fakturor – ja, listan är lång. Så vad ska man göra för att hitta tid för kundvård? Prioritera är det korta svaret:

“Har man inte tid för sina kunder måste man prioritera bättre. Vi var på väg åt det hållet, men löste det genom att anställa ytterligare en person till kontoret. På så sätt kunde vi renodla våra roller och frigöra mer tid för kunderna” berättar Rebecca.

Men hon poängterar också att vad som ska “bortprioriteras” och i vilken grad det behöver göras skiljer sig åt mellan olika företag.

“Det är givetvis ett strategiskt beslut hur mycket man prioriterar dialogen med sina kunder och det hänger ihop med varumärket. Vill du vara den där sköna vännen till dina kunder behöver du lägga mer tid – men om ditt företag hellre vill förknippas med teknisk prestanda kanske du behöver prioritera annorlunda.”

Rebeccas tre råd till dig som vill få bättre kundrelationer

För att du inte ska stå handfallen i kontakten med dina kunder en dag som denna, så avslutar vi med några summerande råd från Rebecca. Här är de tre saker du ska komma ihåg om du vill fördjupa relationerna med dina kunder:

  1. “Walk the talk” och var transparent för att vinna förtroende.
  2. Se till att vara tillgänglig via telefon, mejl och möten.
  3. Prioritera kundkontakten utifrån företagets varumärkesstrategi.

P.S. Om du vill så kan du ju alltid uttrycka dina känslor med ord. Je vous aime bien! D.S.