Contentor Blogg

Så funkar influencer marketing

Begreppet influencer må vara modernt men fenomenet har i grund och botten funnits mycket längre än så. Vem var den första influencern? Ingen mindre än tomten.

Redan på 1920-talet lanserade Coca Cola tomten som en av deras mer framstående marknadsföringsfigurer – och den kampanjen pågår än idag. Tomten är visserligen en fiktiv figur och det var knappast någon på 1920-talet som refererade till tomten som en influencer. Men syftet och effekterna av Coca Colas kampanj påminner mycket om det som vi idag kallar för influencer marketing.

Globalt är influencer marketing en enorm industri. Ett av de största bolagen som sysslar med marknadsföring via sociala medier, Viral Nation, är en startup som förutspås att generera mer än 130 miljoner kronor i försäljning bara under 2018. Trots att influencer marketing numera är en vanlig och populär form av marknadsföring är det för många oklart hur det går till, vad det kostar och varför man ska använda sig av det.

Arbetsprocessen när det gäller influencer markering är väldigt snarlik en traditionell marknadsföringsinsats. Företaget som ska exponeras måste ha ett tydligt syfte och mål med kampanjen. Vilken målgrupp ska kampanjen rikta sig mot – en ny eller en redan befintlig? Vad är det för budskap som ska förmedlas? Det finns en mängd olika faktorer att reda ut innan valet av en lämplig influencer ska göras.

Vad är då fördelarna med att samarbete med en influencer kontra en mer traditionell marknadsföringskampanj? Till att börja med har en influencer något som vanlig reklam oftast saknar – en personlighet, precis som du och jag. Tack vare den personliga kopplingen kan en influencer påverka en publik på ett helt annat sätt än en vanlig reklambanner i exempelvis en nättidning.

En framstående influencer har dessutom alla förutsättningar på plats för att skapa en framgångsrik kampanj: en stor, lättillgänglig publik i form av en följarskara och erfarenhet av att skapa innehåll för en specifik målgrupp. Förutom de grundläggande förutsättningarna finns det andra uppenbara fördelar med influencer marketing.

Möjlighet att nå nya kunder

Var finns målgruppen? I takt med att samhället blir allt mer digitalt är också risken större att den publik som en reklamkampanj vill nå inte längre läser papperstidningar eller tittar på tablålagd tv. Däremot är chansen stor att de följer ett populärt konto på Instagram eller läser en blogg. Oavsett var en målgrupp finns ger influencer marketing möjligheter att nå en ny publik som i många fall kan vara svår att nå med andra marknadsföringsmetoder.

Större trovärdighet

De flesta av oss bli mer benägna att konsumera något som vi har fått rekommenderat till oss av någon vi känner eller har en relation till. Som tidigare nämnt inspireras många av influencers livstil eller intressen, mycket på grund av att en influencer kan vara vem som helst – det kan vara du eller jag. Med den personliga touchen som en influencer skapar får också kampanjen större trovärdighet.

Mätbara kampanjer

Att mäta effekten av en kampanj i en dagstidning är problematiskt. Det säger sig självt. Men det blir också allt svårare att utvärdera digital marknadsföring då bland annat ad-blockers försvårar möjligheterna för ett statistiskt underlag. Den här problematiken finns inte i influencer marketing eftersom alla plattformar på sociala medier har inbyggda statistik-verktyg. Många influencers arbetar också med specialbyggda portaler för att enkelt kunna mäta effekterna av varje kampanj. Då är det enkelt att se hur stor publik kampanjen har nått, hur många som har engagerat sig och hur många som har handlat produkten eller tjänsten.

Nyligen kunde vi fastslå att majoriteten av Sveriges befolkning surfar via deras mobiler varje dag, vilket ställer högre krav på alla med digital närvaro att anpassa sig efter mobila surfvanor. Marknadsföring följer samma trend – det finns ingen anledning att inte utforska nya möjligheter att synas och höras!

Vill du komma igång med influencer marketing eller matcha ditt företag med rätt influencer? Vi rekommenderar kontakt med vår partner, Proad. De är certifierade agenter inom influencer marketing och representerar några av Sveriges bästa influencers.

 

Vill du ha andra tips på hur du kan bli bättre på digital marknadsföring? Spana in vår blogg och skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!