Contentor Blogg

Rebecca Brodd, VD på Contentor: "Vi skulle fokuserat mer på kunden tidigare"

Rebecca VD Contentor

Rebecca Brodd, VD på Contentor: “Vi skulle fokuserat mer på kunden tidigare”

I maj firar Rebecca Brodd fyra år som VD på Contentor, en tid som satt tydliga avtryck på företaget. Ett tydligare kundfokus ännu tidigare. Om hon hade fått börja om. Vi tog ett snack med vår verkställande direktör om utveckling och insikter.

“Vårt varumärke är otroligt viktigt. I och med att vi handlar med en förtroendeprodukt så betyder varumärket väldigt mycket för Contentor.”

Orden tillhör Rebecca Brodd. Så heter också Contentors VD sedan ganska precis fyra år tillbaka. Fyra år är nästan ett halvt decennium. Vad har hänt under denna tid? Vi tog en dubbel espresso med företagsledaren som av medarbetare beskrivs som solig och hårt arbetande.

Kunder gillar tillgängliga företag

I maj 2013 tackade Rebecca Brodd ja till erbjudandet om att bli VD på företaget som idag pratar om ”e-handel utan gränser” och då, precis som nu, stod för översättningar och texter åt e-handeln. Hon funderar på vad hon tror är den största fördelen med att ha med Contentor att göra:

”Vår produkt kan vara rätt komplex. Jag tror våra kunder uppskattar att vi är tillgängliga, både för stora projekt och små funderingar eller bara som bollplank.”

Fokus på kunden är den röda tråden i Rebeccas syn på vad som bygger ett framgångsrikt företag. Från tidigare tjänster – alltifrån butikschef till operativ chef på kundserviceleverantör finns på CV:t – har Rebecca plockat med sig fokus på kunden och kundnyttan.

”Med facit i hand hade jag byggt en kundorienterad organisation på Contentor tidigare”, säger Rebecca och glider in på frågan om lärdomar.

Men vi väntar en minut med dessa. Vad säger de närmaste medarbetarna om sin chef?

Rebecca har format Contentor

”Solig, hårt arbetande, hon får saker att hända.”

Så beskriver Jonna Mellanen Contentors VD. Själv är Jonna Contentors COO, eller operativ chef om vi översätter till svenska. Samma år som Rebecca kom hon in i företaget, då i egenskap av korrekturläsare med finska som specialitet.

”Jag tror att Contentor har format Rebecca. Och Rebecca har format Contentor”, säger Jonna.

De båda var kollegor på sina tidigare arbetsplatser och hon känner igen mycket av sin chef från tiden innan Contentor. Det gör även Lotta Maan, Contentors administratör och även hon en fd anställd på Rebeccas tidigare arbetsplats.

”Jag tror Rebecca har tagit med sig mentaliteten från kundservice-tiden. Kunden är alltid i centrum”, säger Lotta.

Dålig struktur och röda siffror

”Vi hade dålig struktur och siffrorna var inte svarta”, avslöjar Rebecca om sin första tid på Contentor.

Kontakten med kunder var inte så effektiv som den kunde vara och det fanns inget tydligt system för att beräkna priser.

”Det var långa ledtider. Inte för att få leverans som kund – det har alltid fungerat väldigt bra – men just sättet man kommunicerade med kunden på är mycket mer effektivt idag än tidigare”, berättar Rebecca.

En investering i ett affärssystem och en omorganisation senare hade Contentor tagit ut en ny kurs. Vind i seglen tillfördes också i form av fem investerare.

Nya delägare investerar i tekniken

I början av 2016 tog Contentor in kapital och fick i samband med det fem nya delägare utöver de två grundarna. Om skillnaden mellan två och sju ägare säger Rebecca så här:

”Jag upplever inget “för-många-kockar-symptom”. Alla delägare är extremt tydliga med vad man vill med bolaget. Jag tycker det är en tyngd att ha dessa personer i ryggen”.

Storytel-investeraren Filip Larsson, serieentreprenören Warren Campbell och
e-handelsentreprenören Anton Johansson är några av namnen på de nya delägarna.

Pengarna som Contentor tog in finansierar bland annat utvecklingen av integration genom API eller moduler som gör det enklare att beställa text och översättningar.

Vad kan vi lära oss av Rebecca Brodd?

  • Ha kunden i fokus i allt ditt företag gör.
  • Kundernas förtroende har stor betydelse för ditt varumärke.
  • Sätt en tydlig struktur för kontakten med kunden. Hur svarar man en kund som tar kontakt?, osv.
  • Utgå från en prismodell när du gör offerter. Det blir betydligt enklare än utan.
  • Din personlighet färgar av sig på bolaget du driver.

Nyfiken på vad våra kunder tycker om oss? Här berättar några av dem.

Contentor