Övergivna varukorgar – så löser du problemet 2018
Vi är bara någon månad in i 2018, men redan kan vi ana vilka digitala trender som är heta i år. En av dessa är övergivna varukorgar, så kallade abandoned carts. Men vad innebär egentligen övergivna varukorgar och hur kan du som företagare arbeta mot – men också med – denna trend?
Utifrån DIBS undersökning, genomförd i december 2017, av vad deras kunder köpte under året och vad de överväger att lägga pengar på 2018 kan man konstatera att Facebook och marknadsföring via e-post är vanligt. Men många ser också potential i att komma igång med lösningar för övergivna varukorgar. 25 % överväger att lägga pengar på övergivna varukorgar 2018, jämfört med 18 % föregående år.
Två tredjedelar av alla varukorgar blir övergivna
En övergiven varukorg är helt enkelt ett köp som aldrig blir av. Besökaren av sidan har lagt produkter i sin varukorg men av någon anledning valt att avbryta köpet. Generell statistik visar att upp till så mycket som två tredjedelar av alla varukorgar blir övergivna – en anmärkningsvärd hög siffra. Anledningarna till att besökaren valt att avbryta sitt köp varierar, men det vanligaste skälet är utan tvekan extra kostnad. Köparen lägger helt enkelt produkter i sin varukorg men när det är dags för betalning och hen ser den totala kostnaden, inklusive exempelvis frakt, avbryter kunden köpet. Det är också vanligt att varukorgen överges eftersom sidan tvingar en att registrera ett konto eller att utcheckningsmetoden är för komplicerad och krånglig. Noterbart är också att hela 20 % övergett sin varukorg på grund av tekniska problem som exempelvis en kraschande hemsida.
Tips och råd – så kan du förhindra övergivna varukorgar
Som företagare vill du givetvis ta tillvara på alla dina kunder och ha så få övergivna varukorgar som möjligt. För att minska antalet övergivna varukorgar kan du implementera och tänka på följande:
Ta bort extra kostnader
Den absolut vanligaste anledningen till att överge sin varukorg är i dagsläget de extra kostnader som uppstår. Genom att införa exempelvis fri frakt kommer antalet övergivna varukorgar minska avsevärt, men det innebär samtidigt en större kostnad för dig som företagare. Fri frakt är en av de bästa metoderna för att uppmuntra sina kunder att slutföra sitt köp – hela 93 % av kunderna säger att de skulle bli mer motiverade att handla mer om frakten är fri (Shopify, 2017)
Förbättra din hemsida
Att hemsidor kraschar eller strular och avbryter köp är vanligare än man tror. För varje sekund som din hemsida laddar ökar övergivandet av kundvagnar med 7 % (ReadyCloud, 2017). Se därför till att alltid ha en hemsida och server som klarar av trycket.
Ta bort den påtvingade registreringen
Att få besökaren att skapa ett konto hos dig kan verka lockande, men kan medföra tappad försäljning. Värdera därför om det är värt att tvinga besökaren att skapa ett konto på din sida eller om det räcker med att skriva in sina uppgifter.
Förbättra kundens köpupplevelse
I mångt och mycket handlar det om att erbjuda kunden en bra och smidig köpupplevelse, från start till mål. Sidan ska vara trovärdig och enkel att besöka, och utcheckningsmetoden ska vara smidig och gå snabbt. Att erbjuda betalningsmetoder som kunden känner sig trygg med och som den använder på andra ställen är viktigt.
Ta tillvara på de övergivna varukorgarna – påminnelseutskick
Även om du som företagare arbetar hårt mot övergivna varukorgar kommer det att hända. Det kan kännas jobbigt, men det går också att ta tillvara på. Faktum är att kunder som övergett din varukorg har otroligt stor potential – de har klickat sig in på din sida, hittat en eller flera produkter de gillar och lagt den i sin varukorg. Starkare köpintention än så är svårt att hitta. Med automatiserade e-postutskick kan du ta tillvara på de kunder som övergett sina varukorgar. Det innebär helt enkelt att du genom mail påminner kunden om att slutföra sitt köp.
Detta bör du tänka på när du skickar ut påminnelser för övergivna varukorgar
Tid och timing
Utskicken kan se olika ut, men för att optimera är det viktigt att du inte väntar för länge med att skicka ut mailet. Statistiskt sett bör påminnelse om att slutföra sitt köp skickas inom tre timmar från det att kunden avbrutit sitt köp. De som skickar påminnelseutskick inom dessa tre timmar får en öppningsfrekvens på 40 % och en klickfrekvens på 20 % i genomsnitt (Business Insider, 2016).
Tydlig call to action
Det primära målet med utskicket är att få kunden att slutföra sitt köp. Därför måste din call to action vara tydlig och leda kunden tillbaka in på din sida.
Intressant och lockande ämnesrad
För att få så hög öppningsfrekvens som möjligt på utskicket är det viktigt med en intressant ämnesrad. Mottagaren av ditt mail har varit inne på din sida och känner därför till ditt varumärke – kommunicera därför tydligt vem som är avsändare.
Tydligt innehåll
Eftersom du inte vet anledningen till varför köparen övergav sin varukorg är det viktigt att formulera ett lösningsorienterat och tydligt innehåll i sitt utskick. Har kunden valt att avbryta köpet på grund av att hen inte längre är intresserad av produkten i fråga kan du länka tillbaka till din sida för att hitta andra produkter. Det är också viktigt att ha med kontaktuppgifter till kundservice – köpet kan ha avbrutits på grund av oklarheter som enkelt kan redas ut. Huvudinnehållet i mailet är givetvis de produkter kunden hade i sin varukorg. Presentera produkterna på ett elegant och klickvänligt sätt med bild, färg, storlek och lagersaldo – det ökar klickfrekvensen tillbaka in på din sida. Mailet kan också innehålla en viss rabattsats om köparen återvänder och slutför köpet.
Visste du detta om övergivna varukorgar?
- – 2017 uppskattades värdet av övergivna kundvagnar online i världen till 31 miljarder kronor.
- – De flesta varukorgar överges mellan klockan 20–21 på kvällen.
- – Lördagar och söndagar är de dagar med flest övergivna varukorgar.
- Källor: EyeStudios, 2016, Fornisimo, 2017, Marketing Cards, 2017