Världen står inför en ekonomisk kris. Men, med rätt blandning av förberedelser, strategier och tekniker kan du vända en potentiell nedgång till framgång – på både kort och lång sikt. Är du förberedd på eventuella upp- och nedgångar och vad de innebär för din överlevnad och tillväxt?
Prioritera transparens, kvalitet och hållbarhet
Genom att fokusera på transparens, produktkvalitet och hållbarhet kan ditt företag skapa mer värde för slutkonsumenten, vilket ger dig flexibilitet att höja dina priser inom rimliga gränser under svåra tider. Din kundbas kanske kommer köpa något färre varor som helhet, men på lång sikt kommer dessa kunder verkligen att uppskatta dina varor och kan komma att bli varumärkesambassadörer på grund av ökad transparens, produktkvalitet och betoning på miljön.
Kundupplevelsen spelar roll
Även om många priskänsliga shoppare väljer att handla till billigare alternativ, spelar kundupplevelsen fortfarande roll. Kvalitativ kundservice och genomtänkta kontaktpunkter betyder mycket för ditt varumärke, retention och rykte.
Det är därför viktigare än någonsin att veta vad som är viktigt för din kund. Återförsäljare som kan identifiera de viktigaste drivkrafterna för deras NPS (Net Promoter Score) kan hålla sig bättre informerade om hur de kan anpassa sin kundupplevelse för att öka återkommande kunder i tider av turbulens.
Var strategisk med prishöjningar
Om inflationen har påverkat dina enhetskostnader är det viktigt att uppdatera dina beräkningar och fatta affärsbeslut baserat på din nya verklighet. Inom prissättning är inflationscyklen ett bra tillfälle att testa konsumenternas priskänslighet.
Var strategisk med prishöjningar. Prishöjningar kan vara knepiga och när de görs på fel sätt kan det urholka konsumenternas förtroende. Istället för att implementera breda produkt prishöjningar inom alla kategorier, överväg att skräddarsy ditt svar till specifika kunder och produktsegment baserat på prestanda för kategorimarginaler och kundpriskänslighet.
Nyckeln här, om möjligt, är att justera priserna på “bakgrund produkter” som inte kommer att påverka ditt varumärke. Detta kommer inte bara att hjälpa till med lönsamheten, utan det är mer sannolikt att hjälpa till att hålla dina kunder nöjdare och ditt varumärke intakt.
Fokusera på att bygga relationer, inte transaktioner
För att minska effekterna av svåra tider, fokusera på vad konsumenterna vill ha mest, bekvämlighet och värde. Det är viktigare nu än någonsin att bygga relationer till dina målgrupper och det kan du göra på ett flertal olika sätt, till exempel:
- Kommunicera med dina kunder genom personliga meddelanden på mail och sms.
- Öka lojalitet genom att belöna dina kunder för att de återkommer till dig.
- Kan du skapa en prenumerationstjänst av dina produkter? På så sätt knyter du kunden närmare dig och skapar en starkare relation.
Diversifiera och kommunicera kring din verksamhet
I en tid av hård konkurrens är det fördelaktigt att anta en omnichannel-strategi för din marknadsföring. Samtidigt som du diversifierar din e-handel när det gäller produkter är det också viktigt att kommunicera det på ett effektivt sätt till potentiella kunder. Bygg ett varumärke som attraherar och sprider budskapet genom offline- och onlinemarknadsföring i sociala medier.
Erbjud rabatter till rätt målgrupp
Fokusera på dina befintliga kunder. Kommunicera sympatiskt med dem om de tuffa tider som pågår och ge dem något konkret som en gratis present, som är väl matchad med deras tidigare inköp. Använd dig utav en lojalitetsklubb där du kan använda rabatter för att belöna dina lojala kunder. Till exempel, när en kund spenderar ett visst belopp på din webbplats, kan du erbjuda dem en rabattkod på nästa beställning.
Ta hjälp av Contentor
Vill du prata mer om steg du kan ta för att inte stanna upp dina expansionsplaner i svårare tider? Hör av dig till oss så kan vi berätta mer om hur du kan öka din tillväxt med hjälp av anpassat innehåll.