Kampanjer, social shopping och bra texter. Tips från Search Heroes!
Den 18 november gick årets Search Heroes av stapeln. Det är en konferens helt tillägnad de senaste trenderna inom sök- och onlinemarknadsföring. Temat återspeglades tydligt bland de inbjudna talarna. Under dagen kunde man som besökare lyssna till såväl analytiker från Google som grundare av uppstickare inom e-handel och, förstås, undertecknad som tillsammans med Contentors grundare Karsten Deppert pratade om hur du skriver grymma SEO-anpassade texter. Här har jag samlat lite av det som sades på Search Heroes 2015.
Return on investment med bra kampanjer
Lundalogiks marknadschef Jennie Isberg berättade hur Lundalogik arbetar med kampanjer och får dem att driva trafik till den egna webbplatsen. Jennie betonade att fördelarna med att arbeta kampanjbaserat är att ROI (return on investment) blir lätt att mäta vilket är väldigt viktigt i digital marknadsföring. Varför spendera pengar på något som man inte vet ger någon utdelning? Med väl utformade kampanjer kan du direkt mäta hur väl din kampanj tagits emot av den tilltänkta målgruppen.
5-sekunderstestet varje webbplats bör klara
Magnus Äng, som bland annat grundat nättjänsten skickatårta.se berättade om sin resa och engagerade oss som lyssnade. Magnus pratade bl.a. om 5-sekunderstestet. Det går ut på att besökaren av en webbplats inom loppet av fem sekunder ska kunna bilda sig en uppfattning om följande:
1) Vem är företaget?
2) Verkar de trovärdiga?
3) Vad erbjuder de?
4) Vad är deras call-to-action?
Är alla frågor besvarade, och din webbplats får höga förtroendepoäng, kan du sitta lugnt i båten.
Prenumerera på guldkant i tillvaron
Testagram är en prenumerationstjänst som låter sina kunder upptäcka nylanserade kvalitetsprodukter. Produkterna skickas hem till kunden varje månad och är ett smart sätt för företag att nå ut med nya produkter och testa mottagandet hos en målgrupp som är intresserad. VD och grundare Mari-Linn Stenlund pratade på Search Heroes om vilka drivkrafter som gör just social shopping till ett så fascinerande koncept.
Vissa åsikter väger tyngre
Egentligen är det väldigt enkelt. Vi har länge känt till att vi bryr oss mer om vad andra människor, särskilt vänner och de vi ser upp till, tycker om ett varumärke eller produkt än vad själva företaget bakom vill få oss att tycka. En bloggare eller artist som tar en bild på sitt glänsande hår och tackar XY Schampo för resultatet gör dig sannolikt mer benägen att klicka hem denna mirakelprodukt än en reklamfilm från XY Schampo själva. Testagrams affärsidé är klassisk word-of-mouth-marknadsföring anpassad för en digital publik.
Skriv för människor, inte Google
Google gillar texter som människor gillar. Det är med andra ord ingen jättebra idé att producera nonsenstexter vars enda syfte är att tilltala sökmotorn framför andra. Även om många av oss inte läser texter från början till slut är det viktigt att texterna är relevanta och tillräckligt intressanta för att dina besökare och kunder ska vilja stanna på din webbplats, betrakta ditt företag som en trovärdig aktör och vilja handla av dig.
Våga vara personlig
Många tror att det är viktigt att vara formell och hålla en viss nivå när man skriver för att läsas. Det är givetvis viktigt att dina texter håller en särskild nivå; de ska hålla den nivå som gör att dina kunder förstår dem och som gör att ditt budskap går fram. När det gäller att vara formell så blir det däremot ofta lite tokigt. Vem vill lyssna på en formell röst i sociala medier eller på en webbplats för den delen? Jag tror att många förväxlar formell med seriös. Det går alldeles utmärkt att ha ett seriöst budskap utan att för den sakens skull låta formell.
Skriv till en vän, inte en byråkrat
Mitt huvudbudskap under Search Heroes var att du bör tala till din läsare som du talar till en vän. Snabbtest: läs upp inlägget du tänkt posta för dig själv. Lägg handen på hjärtat och svara – skulle du prata så här till någon du tycker om? Om inte, skriv om. Eller spara formuleringarna tills du behöver skriva till någon myndighet.
Linnéa Vikbrant, VD Contentor Marketing.
P.S. Här hittar du min och Karsten Depperts presentation från konferensen.