Lär av våra kunder: Så gick BGA från foto som hobby till internationell e-handel
Ett starkt engagemang och en öppenhet för att testa nytt är några av förklaringarna till BGA:s ständiga tillväxt. Björn Andersson brinner för detaljhandeln både i fysiska butiker och på nätet. Idag har han tio butiker i Sverige och Norge och e-handel i snart lika många länder.
På Contentor är vi alltid intresserade av att lära oss av våra kunder och att sprida tips och idéer vidare. Tillsammans utvecklar vi content och handeln på nätet. Vågar du ta till dig Björns enkla och djärva råd ”kör, bara kör” eller några andra av hans tips? Läs vår senaste intervju där Björn delar med sig om hur man bygger en framgångsrik e-handel.
Berätta hur det började. Vad inspirerade dig att hoppa av universitetet och satsa fullt ut på företaget? Vad är det som driver dig idag?
Vi har hållit på i över 15 år nu, med det som började som en hobby tillsammans med min far på 90-talet. Då filmade vi bröllop, fotbollslag och annat som vänner och bekanta ville ha hjälp med. Sedan kom en period när digitalisering av privatpersoners gamla filmer efterfrågades. Då omsatte vi 20 000 per år och det var verkligen bara en hobby vi höll på med på fritiden. Men jag har alltid gillat att sälja och göra affärer, så min plan var att göra det i ett halvår och sedan börja plugga. Men det gick bättre och bättre och till slut insåg jag att det blir ingen utbildning. Jag älskar att se företaget växa. Så just nu är vi upptagna med att rekrytera och hitta rätt personal. Vi är 60 personer för tillfället. Min tidshorisont är tre till sex månader, det räcker för mig. Jag har aldrig vetat vad jag gör om ett år.
Ni började med e-handel 2012, hur har den utvecklats sedan dess?
Branschen har blivit ännu bättre på att förstå sina kunder, i början tror jag många tyckte det var väldigt tekniskt. Idag är det enklare att komma igång, och sajter och tjänster både ser bättre ut och är mer funktionella. Förr kunde man avslöja ett företag genom att titta på hur det såg ut på skärmen, men så är det inte längre.
Du gillar att spendera på marknadsföringen, inte minst på Google Ads. Vad har ni för strategi och hur har den utvecklats med tiden?
Utan marknadsföring så syns du inte. Och syns du inte så finns du inte! Jag uppmanar alla att våga gasa. Vi tycker också att man inte behöver prata så mycket om det utåt, vi behåller gärna våra strategier och vår budget för oss själva, men det stämmer att den största delen går till Google Ads. Vi behöver exempelvis content marketing och när vi lanserar i fler länder behöver vi översättningar. Det är bara att testa, visar våra data att det funkar, så kör vi vidare. Däremot använder vi inte TV-reklam och radioreklam, de är för svåra att mäta. Att jobba med varumärkeskännedom känns osäkert. Är det värt pengarna?
Du har sagt en gång på intervju att det är viktigt att ha ett stort utbud, det är er USP. Vad betyder det för marknadsföringen, för content och SEO?
Med det faktiskt enorma utbud vi har så blir kategorierna viktiga. Det betyder att SEO måste vara genomtänkt, men också komma ut snabbt. När vi lägger till produkter vill vi ha texter med hög kvalitet och därför arbetar vi nära Contentor med skapande av content och översättning av content. Det är basen för hela marknadsföringen. Mitt tips i allmänhet är KBK (kör, bara kör). Våga lägga ut halvfärdiga lösningar och testa. Självklart ska du samtidigt försöka ha en bra lönsamhet så du kan återinvestera i marknadsföring gång på gång.
Kan du utveckla detta lite mera?
Ja, det handlar om just kombinationen av content och länkar. Det kan man kanske kalla klassiska faktorer. Det innebär bland annat att det är viktigt att hålla koll på konkurrenter. På vissa sätt går det ju att analysera vad andra gör, och kolla in andras sidor, men SEO är svårt idag. Det finns så mycket data så rankningen blir väldigt individuell. Du kan idag inte bara kolla på hur du rankar jämfört med andra, utan även kolla över tid. Vi tycker det är viktigt att följa hur trafikmängden utvecklas från år till år.
Pandemin har skapat en kris och enorma påfrestningar, men BGA har vuxit. Hur gick det till?
Egentligen varade våra coronaproblem bara några dagar och det var kring leveranserna. Innan COVID-19 låg vår uppgång på några hundra procent. Vi har alltid varit i tillväxt. Frågan blev hur vi skulle anpassa oss till det nya läget. Vi har väl alla insett hur sårbart allting är och att vi inte kan ta saker för givna. Det är de viktigaste lärdomarna tror jag.
BGA är ju inte renodlad e-handel, ni har även fysiska butiker, hur har de klarat krisen?
Vi driver butiker med låga priser, som ligger utanför centrumkärnorna med lägre hyror och bra parkeringsmöjligheter. De är fristående butiker där vi har bra exponering för biltrafik. Coronaeffekterna har inte varit extrema för oss och våra butiker. Man måste förstå att det handlar om service. Jag tror många har uppskattat att kunna kliva in i affären. Vi marknadsför dem indirekt på nätet, men annars inte alls i princip.
Hur lägger ni upp den internationella expansionen och varför är den viktig?
Vi vill bli stora och en aktör att räkna med. Du kan bara komma upp i riktigt stora volymer om du finns i flera länder. Men det är svårt att driva trafik på samma sätt överallt. När det gäller den belgiska satsningen så kunde vi göra den lite enklare eftersom Nederländerna har gått extremt bra. Självklart vill vi finnas i England så det är aktuellt också. Jag är glad och stolt över att vi vågat känna oss för och expandera. Med facit i hand hade jag gått ut ännu snabbare i de nordiska länderna än vad vi gjorde.
Läs mer om Contentors samarbete med BGA här.