De bästa tipsen från NES: så lyckas du internationellt
Förra veckans Nordic Ecommerce Summit i Malmö bjöd på många fantastiska talare inom e-handelsvärlden. Vi på Contentor var givetvis på plats och summerar här de bästa tipsen för dig som vill bli framgångsrik på den internationella marknaden.
En nyckel till internationell framgång är att på olika sätt lyssna på och anpassa sig efter sin målgrupp. Detta var ett återkommande tema på NES och vi har därför valt ut de viktigaste och mest inspirerande exemplen:
Fråga “vad vill ni?”
En av konferensens mest populära talare var doktor Sakena Yacoobi från Afghan Institute of Learning (AIL), som berättade om sitt inspirerande utbildningsarbete med barn och kvinnor i Afghanistan. Trots att hennes historia inte handlade om e-handel fanns det särskilt en del av hennes tal som alla kan inspireras av:
Jag kom tillbaka från mina studier i USA till människor som förlorat allt och inte litade på någon. De skulle inte lyssna om jag sa ”nu ska jag lära er något.” Så jag frågade dem: ”vad vill ni göra?”
Anpassa betalning, leverans och marknadsföring
Roger Graell, online sales director på klädvarumärket Mango, sa att lokalisering inte har några gränser och lyfte fram att såväl språk som betalnings- och leveransalternativ behöver anpassas till olika geografiska marknader. Han pratade t.ex. om ryska konsumenters höga förväntningar på returer och den kinesiska marknadens krav på kundservice.
Framgång i Tyskland kräver anonymitet
Paul Schwarzenholz, grundare av tyska skönhetsbutiken Flaconi, pratade om de tyska konsumenternas förväntningar och hur de skiljer sig från svenskarnas. Han betonade bl.a. vikten av TV-reklam, att synas på prisjämförelsesajter och användandet av kuponger som särskilt viktigt på den tyska marknaden.
Något Paul Schwarzenholz också lyfte upp var tyskarnas stora behov av anonymitet och att många inte vill lämna sina uppgifter. Därför är förtroendeingivande loggor och fakturabetalning ett måste för att lyckas i Tyskland (i ännu högre grad än vad det är i Sverige). Till exempel nämnde han att Flaconis konvertering ökade med 30-40 % när de införde faktura och att loggor som Paypal ökar konverteringen.
Låt en röst komma fram
En tydlig röst är viktig, samtidigt som man lyssnar och känner av marknaden. Det poängterade Sherry Roberts, grundare och VD på The Longest Stay. Under sin presentation berättade hon om hur hon bestämde sig för att göra allt: skriva texter, välja produkter och låta sin personliga röst komma fram. Varför?
Människor köper från människor.
Men: gå din egen väg
Samtidigt som lokalisering och målgruppsanpassning är centralt för att lyckas på olika marknader går det inte att komma ifrån att det ibland handlar om en egen övertygelse. Max Wittrock, medgrundare till Mymuesli, berättade t.ex. att företaget lanserade trots att 0% i deras marknadsundersökning sa att de skulle köpa müsli online.
Även konferensens sista talare, Marc Randolph från Netflix, berättade om hur hans fru tyckte hans idé var dålig och hur den sedan utvecklades till en av de största e-handelssuccéerna någonsin.
Så när det är dags att lansera utomlands, anpassa ditt innehåll och ditt arbetssätt efter målgruppen – men glöm inte bort att tro på kärnan i det du gör.