Contentor Blogg

Därför ska du ägna dig åt content marketing!

En leende kvinna som håller i en telefon och en padda, content marketing

Vi har tidigare skrivit om content marketing och hur du ska tänka när du arbetar med det. Men det slog oss att alla kanske inte vet just varför du borde ägna dig åt det? Det finns nämligen en hel del goda anledningar till varför 91% av marknadsförare håller på med content marketing. Vi listar dem här!

Det råder allmän reklamallergi

Nu ska jag vara ärlig. Hur mycket det än gör ont i mitt marknadsförar-hjärta så regerar den negativa inställningen till reklam idag. Detta går till stor del att skylla på det informationsöverflöd vi exponeras för varje dag. Men det har också att göra med den låga kvalitet som olika aktörer fullkomligt oblygt fyller våra flöden med. Vi vill helt enkelt inte se det något mer så vi laddar ner adblocker eller något liknande verktyg för att göra oss av med dem. Men nu ska jag berätta en hemlighet. Det går att komma runt den här spärren och det är med hjälp av content marketing. Genom att producera regelbundet, kvalitativt och bjussigt innehåll gör du din målgrupp en tjänst istället för att besvära dem.

Läs mer: Mer innehåll åt folket! Content marketing ökar i Sverige

Content marketing ökar engagemanget för ditt varumärke

Genom att ägna dig åt content marketing åtar du dig att regelbundet kommunicera med din målgrupp. På det sättet startar du mer av en dialog med dem som du längs vägen kan utveckla och förändra. Genom att mäta engagemang kan du lätt se vad din målgrupp uppskattar och vill ha och har därför möjlighet att komma dem ännu närmare och skapa ännu mer engagemang. Det är ett mycket mer uppmärksamt sätt att bemöta sin målgrupp på än traditionell marknadsföring.

Läs mer: Vad är skillnaden på content och content marketing?

Det kostar mindre

Marknadsföring är kostsamt, men det är ju en investering. Du gör en investering för att du förväntar dig avkastning på den. Men vi ska inte sticka under stolen med att det såklart känns bättre om du kan få en hög avkastning på en låg investering. Det är nämligen så att en satsning på content marketing i snitt kostar 62% mindre än traditionell marknadsföring. Det om något är en anledning att satsa på det, detta eftersom det också…

Genererar fler leads

Ja, det är sant. Content marketing kostar inte bara mindre utan genererar också fler leads för ditt företag. Hur många fler, kanske du undrar då? Svaret är mer än tre gånger fler. Den ekonomiska vinsten av att ägna sig åt content marketing kontra traditionell marknadsföring är alltså signifikant.

Content marketing är alltså inte bara ekonomiskt fördelaktigt utan hjälper dig även att lära känna din målgrupp på ett mer effektivt sätt. Vill du veta mer kring content marketing och hur du ska tänka när du arbetar med det? Signa upp på vårt nyhetsbrev här.

Lycka till med ditt content!

/ Rebecca

Contentor