Og Image

Lär av våra kunder: Coolstuffs techresa – från monolitapplikation till en mikrotjänstarkitektur

Coolstuff har gjort en imponerande e-handelsresa. Med sitt unika utbud och sin likaså unika tonalitet har de expanderat sin verksamhet från Sverige hela vägen till Danmark, Norge, Finland och Tyskland. Sedan Coolstuff grundes 1999 och lanseringen av Coolstuff.se 2004 har de även gjort en anmärkningsvärd techresa. 

På Contentor har vi därför sett mycket fram emot att få prata med Coolstuffs CTO Christofer Herlin för att skapa ett givande tillskott till vår serie “Lär av våra kunder”. I denna del får du läsa om Christofers take på såväl Coolstuffs omställning som branschens behov och utmaningar!

Coolstuff 

Hej Christofer! Du får gärna börja med att presentera dig för våra läsare. Hur och när hittade du passionen för tech och systemutveckling?

Jag hamnade faktiskt i den här branschen på ett ganska okonventionellt vis. Jag läste från början en master i klinisk biomekanik och jobbade i fem år efter det som kiropraktor. Men sedan kände jag att det var dags att sadla om. Min andra passion förutom människokroppen är nämligen internet. Det är mina stora kärlekar i livet! Som 31-åring bestämde jag mig och gick ett så kallat bootcamp för att bli systemutvecklare. Vilket jag sedan började jobba som på Coolstuff. För cirka 1,5 år sedan blev jag CTO. 

Hur trivs du in din roll idag?

Mycket bra. Jag gillar att syssla med många olika saker och tycker även om att ha bred snarare än djup kompetens. Inom e-handel är det generellt många aspekter att ta hänsyn till och jag har en bra koll på landskapet i stort. På Coolstuff har vi alltid haft ett starkt techteam och till skillnad från många andra bygger vi mycket själva istället för att lägga ut det på andra. Det tycker jag är en av våra styrkor, att vi inte bara är beställare utan även utförare. 

Berätta gärna om er techresa. Har er setup förändrats mycket från starten?

Det har förändrats mycket från när vi startade. Runt 2004 byggdes Coolstuff som en stor så kallad monolitapplikation och allt skulle vara i samma stora databas med servrar på kontoret. Sedan dess har vi genomgått en otrolig resa där vi gått från att ha egna servrar i en skrubb och virtuella maskiner till att vara helt och hållet i molnet. Den senaste delen av resan var att vi helt anammade composable commerce och byggde om hela plattformen för ett år sedan. Då byggde vi den i en mikrotjänstarkitektur. Där delar vi upp den i små tjänster som kommunicerar i en karta. Sedan bygger vi det som klistrar ihop dem och ser till att det fungerar, även i frontend och för kundupplevelsen. Det har skett gradvis men nu har vi med hjälp av många små applikationer helt i molnet möjlighet att skala fritt. 

Christoferherlin
Christofer Herlin, CTO, Coolstuff

Vilka är de vanliga tech-misstagen som många e-handlare gör, enligt dig?

Om man inte har intern kunskap om vad man ska ha eller vad man ska bygga är det lätt att bli såld på stora tunga system, som man egentligen inte är mogen för eller har behov av. Jag ser att man fastnar i de här fällorna och det är både tungt att administrera och svårt att förändra. System är i sig inte dåliga, de innehåller allt. Men det kanske inte du behöver till exempel. Genom att dela upp i fler små tjänster ser du till att du har det som du faktiskt behöver. 

Vilka är de vanliga utmaningarna för e-handlare idag från ett techperspektiv?

Jag skulle säga Google. Det handlar om SEO. Det är mycket av en e-handlares vardag, i alla fall min vardag har kommit att handla mycket om SEO. Både teknisk och content-SEO. Stor del av det tekniska har med prestanda att göra. Du måste bygga allting snabbt och tillgängligt.

Har ni något motto för er utveckling på Coolstuff?

När vi bygger något har vi som krav att det inte ska underhållas i techteamet. Det ska finnas en hög grad av automation och driftsäkerhet i det vi bygger. Och vi ska gärna kunna skala utan att vi behöver tänka på det så mycket. Det ska funka lika bra om vi har mycket eller lite trafik. 

Vad är avgörande ur ett tekniskt perspektiv när ett e-handelsföretag skalar upp och säljer internationellt?

Man måste kunna hantera sitt content och klara av lokalisering av sina sajter. Sen behöver du en plattform som stödjer skatte- och momsregler på den lokala marknaden. Det jag kan se är en utmaning för de flesta är egentligen interna processer. Att hitta en effektiv och bra väg för att följa lagar och regler och att kunna hantera snabba förändringar. 

Vilken är den bästa tech-läxan du har lärt dig?

Ett lätt misstag att göra är att man köper tjänster på vad företag säger att de kan eller vad de har i sin roadmap. Här är det viktigt att vara lite krass och faktiskt undersöka vad som kan levereras, med dina förutsättningar. Samtidigt behöver man hantera sin egen roadmap och inte köpa på behov som eventuellt, kanske uppstår i framtiden utan sådant som faktiskt finns med. Annars är det lätt att dra på sig en för stor kostym!

Läs mer om Contentor samarbete med Coolstuff här. 

Agreement icon highlighting USP argument100% Nöjd kund-garanti
Agreement icon highlighting USP argumentInte bara översättning, utan lokalisering
Agreement icon highlighting USP argumentFlexibilitet & Sekretess
Contentor