När du sysslar med marknadsföring och försäljning online finns det flera juridiska frågor att tänka på. Extra viktigt blir det för dig som planerar på att expandera till flera länder. I den här artikeln sammanfattar advokatfirman Delphis experter inom e-handel; Agnes Hammarstrand och Anna Ersson några viktiga saker som du bör tänka på!
Hur ser avtalen ut?
Först och främst är det viktigt att säkerställa att ni inte har några legala hinder eller hinder i distributions- eller återförsäljaravtal, som begränsar era möjligheter att sälja online. Vanligtvis är det svårt att i avtal hindra försäljning online inom EU om det handlar om produkter som en gång lanserats på marknaden inom EU. Däremot kan det finnas vissa begränsningar mot aktiv marknadsföring. Utöver detta är det viktigt att ni har koll på att era IT-avtal och avtal med plattformsleverantörer inte begränsar er på något sätt.
Köpvillkor
Vid försäljning online är det viktigare än någonsin att ditt företag har korrekta villkor för köpet. I köpvillkoren behöver saker som leveranstid, fel och förseningar regleras. Om ni säljer till konsumenter finns tvingande regler om ångerrätt som ni måste informera om. Om ni inte skulle göra det på ett korrekt sätt får konsumenten upp till ett års ångerrätt med rätt till full återbetalning trots att varan kanske är använd. Det är också viktigt att ni informerar om konsumentens rätt att klaga, till exempel genom att hänvisa till EU:s onlineplattform för tvistlösning.
Listan på nödvändiga saker att informera om i villkoren tar dock inte slut där. Om du säljer till företag (B2B) är det också viktigt att ni funderar över vilket ansvar ni vill ta, reklamationstider och frister. Här är det fördelaktigt att ta hjälp av en advokat för att inte missar något viktigt.
När köpvillkoren är klara och korrekta ska ni säkerställa att de blir bindande för kunden vid ett köp, det kan du göra genom en tydlig hänvisning till villkoren i checkouten.
Hur samlar du personuppgifter?
Har du koll på vad GDPR innebär för dig? När du samlar in personuppgifter på sajten, till exempel när någon gör ett köp eller börjar prenumerera på ett nyhetsbrev, behöver du informera om hur du behandlar personuppgifter enligt reglerna i GDPR. Säkerställ att du har en korrekt personuppgiftspolicy och att du hämtar in nödvändiga samtycken. Om du skulle missa att informera korrekt kan det leda till att du inte kan göra det du vill med uppgifterna utan att bryta mot GDPR. Genom smarta och kommersiella lösningar ökar däremot värdet på er kunddatabas.
Cookies
När det kommer till cookies och annan teknik som möjliggöra till exempel retargeting och analys krävs både samtycke och att du lämnar korrekt information. Därför är det viktigt att du ser till att hämta in samtycken från besökare på korrekt sätt och att du lämnar ifrån dig sanningsenlig information i både cookie-bannern och i din utökade cookieinformation.
Gör en juridisk granskning av din information
Du har, via ett flertal krav, skyldighet att uppge viss information på din sajt – oavsett om du säljer till konsumenter eller företag. Till exempel måste du lämna viss information om ditt företag och de betalningsalternativ som du erbjuder. Utöver det finns det även krav på vilken information som ska uppges för respektive produkt på din sajt.
Krav på beställningsprocess och checkout
Det finns även juridiska krav på hur en beställningsprocess och checkout ska se ut. Och hur den tekniskt ska fungera. Det är e-handlaren själv som ansvarar för att uppfylla de kraven och inte plattformsleverantören. Glöm inte heller att det kan finnas fortsatta krav på dig även efter köpet är genomfört, som till exempel att skicka en orderbekräftelse med korrekt information.
Så kan Delphi hjälpa dig
Delphi är experter inom e-handel och onlinejuridik. De kan bistå med juridiken vid e-handel, inte minst vid internationella lanseringar. Till exempel är det viktigt att ni inte påbörjar översättningar eller lokaliseringar av dina sajter innan du har koll på juridiken runt omkring.
- Uppstartsmöte och strategisk rådgivning.
- Juridisk granskning av sajt
- Utbildning
- Översyn eller uppdatering av köpvillkor
- Personuppgiftspolicy
- Rådgivning om digital marknadsföring och
- Cookiepolicy
- Övriga frågor, såsom avtal, krediter och immaterialrättsliga frågor