Contentor Blogg

Hur lång ska en text vara?

Hur lång ska en text vara?

Detta är en gästblogg av Michael Wahlgren som är VD och grundare på SEO-byrån Pineberry. Michael bloggar regelbundet om SEO på Sökmotorkonsult.se och är även författare till SEO-boken Guldläge på nätet.

En av de vanligaste frågorna jag får under SEO-utbildningar är hur lång en text ska vara för att Google ska gilla den. Att svara på den frågan är lite som att försöka svara på hur långt ett snöre är. Men låt mig försöka.

Bakgrund: Google älskar text

Ja, Google älskar text. Anledningen är att text är ett effektivt sätt för Google att förstå vad en sida handlar om i jämförelse med exempelvis bilder. Grundregeln är kort och gott att ju mer text en sida har desto bättre för din SEO.

Det enkla svaret: 300 ord

För att ge ett enkelt och snabbt svar på frågan hur lång en text bör vara brukar jag säga 300 ord. Det är en bra tumregel och med 300 ord har du goda förutsättningar till att lyckas övertyga Google om vad din sida faktiskt handlar om och att sidan är relevant för dem att visa upp i sökresultatet. Förutsatt att dina väl valda ord är relevanta till sidan du skriver på. Som sagt, 300 är en tumregel så häng inte läpp om en text visar 275 ord, det är ändå innehållet som räknas, typ.

Det inte lika enkla svaret: det beror på

Det inte lika enkla svaret är att alla sidor behöver olika mycket text. Från ett användarperspektiv är detta ganska självklart där olika saker kräver olika många ord för att besvara användarens fråga och behov när hen besöker din sida. Det samma gäller från ett SEO-perspektiv. Google föredrar som sagt mer text över mindre text och om dina konkurrenter i sökresultatet har sidor med långa texter så behöver även din text vara längre.

En produktsida i en webbshop klarar sig ofta med en kortare text om 150 ord, medan en faktasida på en resesajt gärna får vara längre än 500 ord. Så istället för att använda en tumregel för alla sidor är det även från ett SEO-perspektiv bättre att anpassa textlängden beroende på vilken sida du skriver för. En lite större ansträngning, men som ger en lite större belöning.