Image From IOS

Contentors årsresumé – intervju med Rabie Salem

Vår vd Rabie Salem tittar tillbaka på 2021 och reflekterar över vad som varit, berättar om sina branschspaningar och sina största take aways, för att sedan blicka framåt mot 2022 och vad som komma skall.


Vill du börja med en övergripande branschreflektion om 2021?

Först och främst måste det nämnas att 2021 fortsatt handlat mycket om Corona. Men för oss inom content- och e-handelsbranschen har det senaste året inneburit en snabb utveckling. Corona har snabbat upp förståelsen hos många företag kring relevansen av innehåll, vill man vinna online behöver man bra content. 

Allt fler får upp ögonen för innehållets betydelse, vad ser du att det spelar för roll i e-handelns stora kontext?

2021 har hållbarhet varit aktuellt  för alla företag, och kanske framförallt inom e-handeln. Där kommer också content in som en möjliggörare. Genom ordentliga satsningar på bra produktbeskrivningar ökar vi inte bara försäljningen och bygger bra kundupplevelser, utan hjälps även åt att minska felbeställningar och returer, och därmed bidra till en mer hållbar handel. Vi spelar alla våra viktiga roller och i samspel med varandra kan vi nå de mål vi behöver göra för att skapa en hållbar framtid. 

Vad har varit mest avgörande för branschens utveckling under 2021?

Under 2021 har diskussionerna kring maskinöversättning fortsatt. Den har ju varit på tapeten länge men vi ser en stor utveckling i samtalet som vi på Contentor verkligen ställer oss bakom. Det handlar om användandet av maskin i kombination med människa. Den AI-hype som vi ser i många branscher finns även i vår bransch. Men den påtvingar ibland fel angreppssätt på översättningar. Vi förespråkar alltid att börja i andra änden. Alltså, istället för att fråga vad tekniken kan göra och applicera det på olika case så ska vi vända på det och fråga: vad är vårt mål, och hur kan tekniken vara en möjliggörare för att uppnå det målet?

Hur har det gångna året sett ut för Contentor?

Vi har sett en dramatisk tillväxt, under 2021 har vi en tillväxttakt på 45%. Faktum är att vi levererat 45 000 000 ord, till 348 kunder, på 37 olika marknader, i 2 869 avslutade projekt. Vi är specialiserade på e-handel och hela den branschen har sett en tillväxt under det senaste året. Det kombinerat med vår tech-nisch och vår stora kunskap inom retail och automatiserade flöden har gjort oss både till en attraktiv och stabil contentpartner.

Vi har under 2021 skapat stora vinster för våra kunder, som Posterton och BGA för att nämna ett par exempel, och välkomnat flera nya kunder: Aller Media, Wesport Group, Micki, Galvin Green och Zoo – och det är finns få saker som slår det! Vi är även väldigt glada för att vi under 2021 haft möjlighet att ge tillbaka. I insatserna för #techgertillbaka och Musikhjälpen har vi på Contentor tagit tillfället i akt att samla in pengar för välgörande ändamål. 

1

Vad har du sett för mönster eller trender hos kunder och deras behov?

Vi har sett ökad efterfrågan på snabbare och mer kostnadseffektiva leveranser. Och även här märker vi till stor del av samtalet om maskinöversättningar. Vartannat samtal med våra kunder handlar om implementering av maskin på olika sätt. Här måste man fråga sig; vad är maskin och hur används det på bästa sätt? En av de stora värdena som vi på Contentor erbjuder handlar om just den paletten av olika kombinationer som finns och vad som ska användas och när. 

Vad ligger i pipen nu för Contentor? 

Under 2021 har vi genomfört tre riktigt stora teknikskiften, vilket är något jag är väldigt stolt över. Man klarar av mer än vad man tror och det har Contentor verkligen bevisat det här året. Nu håller vi på att lansera ett uppdaterat API, som vi kallar för framtidens API. Vi fortsätter att automatisera flöden så att vi kan lägga kärlek på kvalitet både SEO- och tonalitetsmässig. Vi blir mer och mer en strategisk partner som hjälper våra kunder att bli digitalt mogna.

Vad kommer ni att fokusera på internt på Contentor?

Jag ser framförallt fram emot att fortsätta jobba med det fantastiska team vi har, jag är både stolt och glad över att jobba med dem. Vi kommer att bygga vidare på den kultur som vi värdesätter så högt, en kultur som är mångkulturell och mångfacetterad. Bara bland oss som jobbar på kontoret hittar du nio olika nationaliteter, för att inte tala om bland våra översättare. Hela vår filosofi är att fokusera på personen och inte arbetsrollen, något vi kommer att fortsätta göra under 2022. Tillsammans bygger vi en arbetsplats där det är okej att göra misstag och där vi hjälper och stöttar varandra. 

Eftersom vi fortsatt växer snabbt så ser vi även fram emot att välkomna nya medarbetare under 2022. Just nu rekryterar vi för fullt och söker fler duktiga medarbetare inom rollerna: Developer, Key Account Manager, Account Manager, Business Developer, Localisation engineer (MT & AI focus) och Solution Architect.

Har du några reflektioner som du vill dela med dig av till våra kunder? 

Vi vill alltid uppmuntra till att definiera syftet oftare, det blir allt viktigare nu när många olika hype-termer blir vanligare. Sedan vill jag slå ett slag för att ha med internationalisering i ekosystemet. Vad jag menar är att idag börjar man allt som oftast jobba på en global marknad direkt. Därför behöver internationalisering finnas med i affärsstrategin från början.


Vi tackar Rabie för hans tankar och framförallt vill vi tacka er, alla våra kunder, för ett strålande och utvecklande 2021! Nu ser vi fram emot allt innehåll vi ska skapa tillsammans 2022.

 

Agreement icon highlighting USP argument100% Nöjd kund-garanti
Agreement icon highlighting USP argumentInte bara översättning, utan lokalisering
Agreement icon highlighting USP argumentFlexibilitet & Sekretess
Contentor