I takt med att allt fler företag globaliserar sin verksamhet, har behovet av snabba, effektiva och högkvalitativa översättningar aldrig varit större. Artificiell intelligens erbjuder revolutionerande möjligheter, men medför också unika utmaningar. På Contentor har vi under många år arbetat med detta, och adresserat flera nyckelutmaningar som företag stöter på när de använder AI. Här är några insikter, och de lösningar som framkommit.
Utmaning: En av de största utmaningarna med AI-översättningar är att säkerställa att maskinens output verkligen motsvarar det önskade resultatet. Ett kundcase som illustrerar denna punkt involverar text som innehåller tekniskt korrekta ord, men missar de rätta sökorden för SEO. Det blir snabbt en tidskrävande process att systematiskt hantera och korrigera dessa fel, som dessutom kan vara svåra att upptäcka.
Lösning: På Contentor har vi utvecklat en process för att systematiskt kvalitetssäkra AI-genererade texter. Genom att kombinera AI:s hastighet och skalbarhet med mänsklig expertis, säkerställer vi att den slutliga texten inte bara är språkligt korrekt utan också optimerad för rätt sökord och målgrupp. Detta innebär en balanserad blandning av teknik och mänsklig insikt som garanterar högsta möjliga kvalitet. Läs mer om SEO-arbete inom översättningar och innehållsskapande här.
Utmaning: Det är relativt enkelt att på egen hand med exempelvis ChatGPT översätta sina texter till flera marknader. Men hur gör man när ChatGPT oavsiktligt översätter dina varumärken till det lokala språket. Dina underkläder från “Björn Borg” kanske riskerar att heta “Bear Castle” på engelska. Eller hur styr du din nyckelordsanalys i översättningen.
Om du säljer underkläder på engelska marknaden vill du kanske tvinga din översättning att använda ordet “Underwear” istälelt för “Undergarments” eftersom ingen söker på det senare.
Lösning: Våra AI-lösningar har stöd både för do-not-translate ordlistor och översättningsminne så att du kan styra översättningsmotorn mot exakt de ord du vill använda. Vare sig det gäller att undvika att översätta vissa ord eller att specifikt översätta vissa ord till förutbestämda nyckelord eller fraser.
Utmaning: När du jobbar direkt i översättningsverktygen på marknaden kan det finnas dåligt stöd för filer. Kanske kan du inte jobba med din produktlista med 10.000 produkter utan måste lägga massor av värdefull tid att klippa och klistra dina texter.
Lösning: Vi har byggt ett anpassat filstöd och löser detta. Inga begränsningar i antal ord eller produkter eller rader i din fil.
Utmaning: Ett etablerat varumärke skulle expandera till Norge, vilket gjorde att de stötte på behovet av att ha en lokal leverantör för att granska deras översättningar gjorda med DeepL. Att expandera till ytterligare marknader skulle innebära en liknande process för varje nytt språkområde.
Lösning: För att effektivisera processer som dessa har Contentor utvecklat skräddarsydda gransknings- och kvalitetssäkringsprocesser. Genom att utnyttja vårt nätverk av lokala experter kan vi snabbt och effektivt anpassa översättningar till specifika marknadskrav och kulturella nyanser, vilket säkerställer att innehåll är optimalt för varje marknad.
Utmaning: Det är lätt att tro att när du hittat en lättanvänd översättningsmotor så kan du köra alla dina språk och texter i den. Genom många års erfarenhet har vi lärt oss att så är det tyvärr inte. Visste du exempelvis att DeepL inte stöder alla språk? Visste du att ChatGPT är bäst på engelska och inte de nordiska språken? Eller visste du att juridiska texter helst ska köras genom en specifik motor på vissa språk för bäst resultat?
Lösning: Vi jobbar med analys och routing för att skicka specifika språk till specifika översättningsmotorer och också specifika vertikaler och branscher till specifika motorer för bäst resultat. Detta ser vi ökar kvaliteten utan att kompromissa med priset. Win-win.
Utmaning: Även om AI och maskinöversättningar kan processa stora mängder text snabbt, innebär integrationen ofta manuellt arbete, särskilt när det kommer till formatering och filhantering. Ett exempel är svårigheten att direkt integrera översättningar i vissa format, såsom XML, utan att förlora viktig formatering.
Lösning: För att överbrygga denna digitala klyfta har Contentor utvecklat verktyg och arbetsflöden som automatiserar formateringsprocessen och säkerställer att den slutliga texten är redo för publicering direkt. Det går även att koppla direkt mot vårt API, där formatering kan styras helt, och även möjliggör funktioner så som versionshantering – det vill säga att om en text uppdateras eller ändras, att få den nya versionens ändringar översatt och anpassad. Detta minimerar behovet av tidskrävande klipp-och-klistra-arbete och gör att våra kunder kan fokusera på det de gör bäst – att växa sin verksamhet.
Utmaning: Många är nöjda med hur snabbt och billigt de kan översätta sina produkter eller hemsida med AI. Du kommer snabbt in på en ny marknad för väldigt låga intitiala kostnader. Men har du verkligen tänkt på vad den egentliga kostnaden är. Om du felaktigt översätter viktiga ord på produktsidor eller använder ett sämre språk och det slutar med att du förlorar 2% konvertering från produktsida till kundvagn. Vad betyder det i verklig kostnad om du lägger 500kr per konvertering hos Google Ads i din nystartade marknad?
Lösning: Vi kan hjälpa dig att segmentera dina produkter och se till att de viktigaste produkterna har garanterat hög kvalitet som konverterar. Detta gör vi både med AI-lösningar och människor. Det kommer kosta mer än att bara översätta hela produktkatalogen med AI, men du kommer hämta hem det på din konvertering redan på väldigt låga förbättringstal.
Det händer mycket inom AI i dessa tider, och vi på Contentor fortsätter att hitta vägen för innovativa översättningslösningar som kombinerar det bästa av två världar: AI:s effektivitet och människans kunskap och förståelse. För oss är framtiden för översättningar inte bara teknisk; den är personlig, effektiv och framför allt, anpassad efter förutsättningarna.
Redan nu kan du bli en av våra pilotkunder för våra senaste verktyg. Du bara klickar här och fyller i formuläret så hör vi av oss.