Från småföretag till närvaro på nio europeiska marknader och 15 anställda – Hatstore har expanderat kraftigt de senaste två åren. Vi pratade med Filip Klasson, grundare och VD, om viktiga beslut och vad man som e-handlare ska tänka på ute i Europa.
Det var år 2014 som Hatstore verkligen började ta fart. Efter att ha varit mer av en hobbyverksamhet sedan starten två år tidigare klev företaget in på den nordiska marknaden:
“I början av 2014 körde vi igång i Norge, men det var en tafatt satsning. Vi översatte billigt och tiden räckte inte till för att göra något av det. Men i slutet av samma år körde vi igång på riktigt, samtidigt som vi lanserade i Danmark och Finland”, förklarar Filip Klasson.
Satsningen i Norden föll väl ut, särskilt i Finland fick man omgående bra resultat. Under 2015 fortsatte sedan Hatstore sin expansion och lanserade sin webbutik i ytterligare fem europeiska länder.
Idag finns Hatstore i de nordiska länderna – exklusive Island – samt Tyskland, Holland, England, Frankrike och Spanien. Enligt Filip Klasson har företaget särskilt sett till tre faktorer i sina val av marknader:
“Vi har sett till ländernas närhet, marknadernas storlek och olika rekommendationer från leverantörer. Det bästa är givetvis att höra med så många som möjligt.”
De europeiska marknaderna skiljer sig åt på många sätt. Hatstore har t.ex. märkt av hur olika mentaliteten kring marknadsföring kan vara i länderna:
“I Tyskland och Danmark är man generellt sett mer fientlig mot mejl och sms. Det finns personer som reagerar väldigt starkt, även om de har gett sitt godkännande för att motta det”, förklarar Filip Klasson.
Han berättar också att köpbeteendet skiljer sig åt och att tyskarna t.ex. gör betydligt fler returer jämfört med andra länder.
Trots marknadernas olikheter har Hatstore nått stora framgångar ute i Europa. Nästa satsning blir dock på andra sidan Atlanten:
”Planen är att lansera i USA nästa år. Vi kommer under 2017 orientera oss mer i den etableringen. Där logistik och att hitta stark konkurrenskraft blir väldigt utmanande men nödvändigt att lösa”, avslutar Filip.
Vi önskar Filip och hans medarbetare lycka till och tror att Hatstore kommer att vara lika välkommet på nästa marknad de intar – oavsett var i världen det är.
Läs mer om Hatstores och Contentors arbete här: Hatstore valde Contentor.
Vill du prata lokalisering och etablering på nya marknader för din e-handel, hör av dig redan idag! Vi hjälper dig!