Vad menas med nyckelordsanalys?
En nyckelordsanalys innebär att du som sökordsoptimerare och sökordsmarknadsförare försöker förstå vilka söktermer som används, och i vilka mängder. Det handlar om att skapa dig en förståelse om hur dina målgrupper uttrycker sig i sina sökningar och var det finns potential för konverterande trafik.
Ta fram sökordsförslag med KeyWord Planner
Ett verktyg du kan använda för din nyckelordsanalys är Google KeyWord Planner. I planeringsverktyget får du förslag på sökord relaterade till ett visst ämne, och även ungefärlig information om antalet sökningar per månad och den rådande konkurrensen.
Så använder du KeyWord Planner
För att använda KeyWord Planner behöver du först logga in på Google AdWords. När du har loggat in följer du tre enkla steg:
- Sök efter nya sökords- och annonsgruppsförslag.
- Tryck på fliken för sökordsförslag.
- Ordna resultaten efter sökordsvolym, konkurrens eller kostnad per klick.
När du gör en nyckelordsanalys ska du komma ihåg att du letar efter sökord som signalerar ett köpbeteende och har en hög sökvolym.
Long tail – många bäckar små
I takt med att du gör en nyckelordsanalys kommer du märka att det finns många nyckelord med hög sökfrekvens, men att de flesta har hög konkurrens. Samtidigt finns det många nyckelord med låg sökfrekvens. Dessa kallas för long tail. En taktik i valet av nyckelord är att sikta in dig på många nyckelord med låg frekvens, snarare än färre nyckelord med högre frekvens och konkurrens.
Konvertera trafiken med landningssidor
När du har dina nyckelord klara är det dags att skapa landningssidor för dem. En landningssida är tänkt att leda vidare och konvertera dina besök.
En bra landningssida innehåller tydliga handlingsuppmaningar för besökaren. Ofta kan besökaren uppleva landningssidan som din förstasida, men faktum är att du under en och samma domän kan skapa många landningssidor som alla relaterar till det övergripande temat.
Ett exempel på landningssida kan du se hos en av våra kunder, biluthyringsbolaget Sixt. De har till exempel olika landningssidor för olika orter, så som denna, som är till för biluthyrning vid Stockholm Centralstation. Här presenteras besökaren med en tydlig möjlighet att hyra en bil. Samtidigt presenteras också relevant innehåll som syftar om saker att ge förslag till saker att hitta på i centrala Stockholm. Allt detta i en artikel som är garanterat optimerad efter nyckelord som Sixt tycker är viktiga.