Contentor blogg

Så gick Tailor Store från sotstreck till välklädda män

Skriven av Contentor | 24 nov 2023

Vad som började med svarta sotstreck på en vit skjorta har idag blivit en framstående e-handel. Men hur gör man egentligen för att sälja skräddarsydda kläder till kunder utan att träffas fysiskt? Jan Höjman, vd på Tailor Store, delar med sig av tillvägagångssätt och budskap.

 

Att hålla måttet med rätt teknik

När Tailor Store levererade sin första skjorta för över tio år sedan hade den svarta sotstreck på sig. Skräddaren Mr Nava hade strukit skjortan med ett strykjärn som värmdes upp med glödande skal från en kokosnöt. Men kort därpå byggde Tailor Store sitt eget skrädderi med den senaste utrustningen. Och sedan dess har framgången varit ett faktum:

“Vi har haft egen produktion från start och vår omsättning har ökat med 15-20% per år. Numera har vi över 500 anställda på vår anläggning i Sri Lanka och vi exporterar bl.a. till Schweiz, Tyskland, Storbritannien och Holland”, berättar Jan Höjman, när vi träffar honom på kontoret i Helsingborg.

Men rätt utrustning och duktiga skräddare är inte de enda ingredienserna som behövs för att ligga i framkant. Själva beställningen av Tailor Stores kläder bygger nämligen på en teknik utan måttband. Allt kunden behöver ange är sin kragstorlek, sin vikt och sin längd. Sedan räknar en algoritm ut själva måtten – allt för att göra processen så enkel som möjligt för kunden.


“Vi gör slow fashion för den välklädde mannen”

Trots att Tailor Store funnits i mer än tio år har målet och budskapet alltid varit detsamma: att förändra världen genom välklätt mode. Företaget gör så kallat “slow fashion” och sätter hållbarheten i första rummet. Jan Höjman förklarar:

“Varje år slänger vi svenskar i genomsnitt 8 kg textilier och det är något vi på Tailor Store vill ändra på. Vi gör skräddarsydda kläder som verkligen passar och som därför används – det är inte slit och släng-plagg. Av den anledningen vill vi sprida skräddarsytt mode över hela världen och klä upp mannen från topp till tå.”


Hemsidan som utvecklas varje dag

Tailor Store har övergett de traditionella medierna och arbetar istället aktivt med bloggare, sociala medier och SEO för att sprida sitt budskap och sin vision. Men givetvis är det hemsidan som är företagets nav, precis som för andra e-handlare:

“Vår hemsida är vår främsta tillgång och den måste vara supervass. Vi vrider och vänder varje dag: det handlar om allt från buggfix och att lägga upp nya produkter till att skapa ett djupt och relevant innehåll”, berättar Jan Höjman.

Det låter som rätt prioritering tycker vi på Contentor. Och vi är övertygade om att Tailor Store – med hjälp av teknik, en tydlig vision och stark kommunikation – kommer fortsätta att klä upp män under många år framöver.

Nyfiken på vad Contentor gör för Tailor Store? Läs mer här om Contentor och Tailor Stores samarbete.

Vill du prata lokalisering och etablering på nya marknader för din e-handel? Ta kontakt med oss redan idag!