Förstå din demografi
Vilka är de som du vill nå? Vad kommer de att söka efter? För att förstå detta behövs någon slags marknadsundersökning så att du kan nå insikt i mentaliteten och beteendet hos de du försöker nå. Det krävs också en förståelse av din köpcykel – är de som hittar din hemsida redo att köpa direkt eller är de flesta av dina besökare i den tidiga fasen av sökning? Den här informationen kommer att hjälpa dig att välja rätt nyckelord och börja utveckla innehållsämnen med den största påverkan.
”Keep your enemies close”
Nästa steg är att titta på din konkurrens. Vad gör de när det kommer till SEO? Vilka nyckelord använder de? Vad optimerar de för? Hur mycket investerar de i sitt online-innehåll? Genom att svara på dessa frågor kan du bestämma din USP. Du vill ju göra bättre ifrån dig än dina konkurrenter, antingen genom att göra vad de gör fast bättre, eller genom att hitta en vinkel som gör ditt märke unikt. SEMRush och Moz är hjälpsamma verktyg för konkurrensanalys av SEO.
Gör din research
Nästa steg är nyckelordsresearch. Att använda nyckelord i dina rubriker och genom texten är ingen magisk väg till en högre rankning för de specifika nyckelorden. Tack vare Google Hummingbird är nyckelord inte längre i direkt relation med användarnas sökfrågor. Google letar efter semantiskt kopplade ämnen när sidan söker efter relaterade resultat samtidigt som Google försöker förstå användaravsikten. Men trots detta kan nyckelordsresearch hjälpa dig hitta rätt ämnen och ge dig ett mätinstrument för framgång genom nyckelordsrankordning. Det finns många verktyg som kan hjälpa dig med nyckelordsresearch, men i slutändan kommer du att titta på tre faktorer i din valprocess:
- Hur relevant är nyckelorden med ditt varumärke?
- Hur svårt är det att få en hög rangordning för dessa? Ju lättare, desto bättre, förstås.
- Hur många söker efter dessa nyckelord?
Att hitta nyckelord som uppfyller alla tre kriterierna är svårt, men möjligt.
Budget och målsättning
I nästa steg gäller det att bestämma hur mycket du är villig att spendera. Om du vill göra SEO ordentligt går det inte att vara snål: du måste lägga ner tid eller pengar (eller en mix av båda), och det tar ett tag innan resultaten syns. Hur konkurrenssituationen ser ut och hur snabbt du behöver se resultat dikterar hur mycket du kommer att spendera. Sätt så specifika mål som möjligt. Det kan exempelvis vara att utveckla x antal new on-site poster per vecka, bygga x antal länkar i månaden eller öka inkommande trafik med x procent. Beroende på din verksamhet kan du fokusera på ett specifikt område mer än något annat.
Läs mer här hur vi på Contentor kan hjälpa dig med SEO optimering!