Contentor blogg

Förbered dig juridiskt inför din internationalisering

Skriven av Contentor | 14 sep 2022

E-handeln är idag internationell och för dig som är e-handlare finns det enorm potential i att utforska nya marknader och andra länder. Vi brukar alltid rekommendera våra kunder att skapa en strategi för sin internationalisering tidigt i sin resa. Och en del av den processen innefattar att ha koll på vilka juridiska frågor som kan påverka dig när du ska lansera din webbshop utomlands. Detta blir nu ännu viktigare speciellt för dig som säljer till konsument när EU i vår skärper sanktionerna och inför nya konsumentregler. 

 

Till vår hjälp har vi e-handelsadvokaten Agnes Hammarstrand från Delphi som guidar oss genom the do’s and don’ts när det kommer till det juridiska kring en internationalisering.  

Ta med dig juridiken från start

Agnes och hennes kollegor på Delphi är specialiserade på e-handelsjuridik och du har kanske stött på dem i våra flöden förut när de gett oss tips på hur man undviker juridiska minor i sin onlineförsäljning. Där går de igenom de viktigaste punkterna att ha koll på:

  • Se till att dina avtal inte innefattar några hinder som begränsar dina möjligheter inom onlineförsäljning
  • Köpvillkoren i din e-handel 
  • GDPR
  • Cookies
  • Juridiska krav på Webbshopen, beställningsprocess och checkout 

Det finns många juridiska krav som är viktiga att ha koll på. Vi rekommenderar alltid en juridisk granskning av en sajten. Som e-handlare har du krav på dig att den information du uppger i din webbshop är tillräcklig och korrekt. Det finns en hel del regelverk som du måste förhålla dig till oavsett om du bara ska vara verksam i Sverige eller har planer på att expandera till andra länder, säger Agnes. I många länder är riskerna med att göra fel dock mycket större än i Sverige. 


Vad är det viktigaste att veta vid en internationalisering? 

Allt är viktigt. Därför är vår rekommendation att man gör en juridisk granskning av sin sajt innan man expanderar och framförallt innan man börjar översätta och lokalisera sajten till andra språk.

 


Varför då?

Om du inte sett över de juridiska frågorna från början och sedan börjar översätta till andra språk följer potentiella felaktigheter med. Vilket sedan leder till ett mycket större jobb då du behöver korrigera informationen och upprepa det arbetet på alla språk.

 

En strategi för internationalisering 

Delphi rekommenderar, precis som vi på Contentor, att ta ett steg tillbaka från början och titta på vilka marknader man vill finnas på och skapa en setup utifrån det.

Det finns vissa lagskillnader i olika länder som kan vara relevanta när du ska expandera. Men, likheterna är fler. Alltså kan du genom ett ordentligt grundarbete på den egna marknaden minska onödigt arbete i framtiden. Det är till exempel ganska vanligt att man gör en setup i Sverige och när det ska expanderas till Danmark tar man hjälp av en jurist där och gör om hela jobbet igen. Istället för att EU-anpassa sina villkor från början och sedan översätta och lokalisera. Det blir dyrare och omständigt i längden att inte förbereda sig ordentligt, förklarar Agnes. 

Som Agnes nämner är likheterna mellan länder många, men en punkt som kan skilja sig är reklamationsrätten.

Just reklamationsrätt kan vara en bra punkt att hålla lite koll på. I vissa länder är det två år och i vissa tre. Har du en stadig grund och stå på är det inte något enormt arbete att anpassa sådana mindre detaljer. Men du undviker helt klart massa onödigt jobb genom att ha ett internationellt tänk från början och se till att dina originaltexter är korrekta och användningsbara internationellt. 

Vad händer om något är fel?

Det finns sanktionsavgifter om du bryter mot regelverken. Tidigare har du kunnat få sanktioner om du bryter mot GDPR men i vår eller sommar (beroende på land) införs nya regler i hela EU som innebär att e-handlare kan få böter vid brott mot konsument- och marknadsreglerna på liknande sätt som vid brott mot GDPR.  Det kan alltså bli väldigt dyrt i längden att inte ha koll på juridiken.

 

Agnes Hammarstrand, Partner/Advokat

Vi tackar Agnes för ett givande samtal och om du har frågor eller funderingar kring de juridiska aspekterna av en internationalisering – Hör av dig direkt till Delphi!