Boosta ditt inträde på en ny marknad med hjälp av Google Ads
Är det dags att introducera din sida och e-handel på en ny marknad? Då är du förmodligen upptagen med de många förberedelserna av att översätta innehåll, göra SEO-research och att skriva nya texter anpassade till lokala sökord.
Ett sätt för att snabbt och effektivt presentera ditt varumärke på din nya marknad är genom att använda Google Ads för att både bygga varumärkeskännedom lokalt och attrahera nya leads.
Vilka typer av Google-annonser kan du använda dig av?
Det finns två huvudsakliga typer av annonser att välja mellan från Google: sökannonser och displayannonser. Beroende på vad ditt mål med din annons är passar de två alternativen olika bra. Utöver dessa två alternativ finns också möjligheten att marknadsföra dina produkter och ditt varumärke via YouTube.
Sökannonser
Den mest klassiska typen av annons är att annonsera på själva sökmotorn Google. Du betalar då för att din annons ska synas över eller under det organiska sökresultatet för ett eller flera sökord. Dessa annonser är särskilt bra om du vill marknadsföra specifika produkter som matchar ett sökord. I denna variant tar Google betalt för dina annonser i form av en så kallad CPC-modell. Det innebär att varje gång någon klickar på din annons så betalar du en avgift till Google. Kostnaden per klick varierar beroende på hur populära sökorden som du använder dig av är.
Display Ads
Den andra varianten är att annonsera på Googles stora nätverk av hemsidor där du kan annonsera med både text och bilder. Dina annonser kommer då att visas på sidor utanför Google. Displayannonser är ett bra sätt för dig att introducera ditt varumärke på en ny marknad och öka din varumärkeskännedom lokalt. Här tar Google betalt antingen per klick eller enligt en modell som kallas för CPM (kostnad per 1000 visningar).
YouTube-annonsering
Om du har en YouTube-kanal för ditt varumärke kan du också nå ut till en ny marknad genom att skapa annonser som visas på YouTube. Här kan du använda dig av mer kreativa annonsformat i rörlig bild.
Hur du använder Google Ads – steg för steg
1. Bygg grunden innan du börjar med annonser
Innan du börjar jobba med att skapa och publicera annonser på din nya marknad måste du se till att du och ditt team har förberett grunderna med att göra er hemsida redo. Detta innebär självklart att översätta sidan till det lokala språket, att göra SEO-research i den nya marknaden och att skapa nytt SEO-optimerat innehåll.
För att era annonser ska vara lyckade måste de också vara skrivna på det lokala språket och ni måste därefter även skapa specifika landningssidor som är språkanpassade och optimerade för att maximera konverteringar.
2. Skapa annonserna efter din research och testa, testa, testa.
Utifrån de förberedelser och den research ni gjorde i det första steget skapar ni sedan era annonser. När du skriver annonstexter ska du alltså veta vilka exakta sökord ni vill annonsera på och ni ska ha landningssidor klara att koppla ihop med annonserna.
Nästa steg är sedan att skapa några olika varianter av samma annons och testa er fram till vilken annons som fungerar bäst. Detta är något ni bör fortsätta att jobba med kontinuerligt. Ha som regel att så fort ni lanserar nya annonser eller kampanjer så testar ni er fram till den slutgiltiga versionen.
3. Följ resultatet noga och uppdatera därefter
När du testar dig fram för att hitta rätt annonsvariant ska du alltid titta på faktorer som hur många gånger dina annonser har visats, hur många som har klickat på dem och från vilka annonser du har dragit in nya betalande kunder. Det är så du kommer att veta om dina annonser är lönsamma eller inte.
4. Remarketing
När du har fått igång ett gäng annonser som du ser driver både trafik och kunder kan du börja bygga upp en strategi för att använda dig av remarketing. Det innebär att du kan visa speciellt utformade annonser för konsumenter som du vet har besökt din hemsida eller tittat på specifika produkter. Det är ett effektivt sätt för dig att påminna konsumenter om dina produkter och ditt varumärke. Du kan göra remarketing både som textannonser och banners.