Contentor blogg

Contentors teknikskifte för effektivare översättningar - Contentor

Skriven av Contentor | 14 sep 2022

Innehållsskapande kan stundom innebära stora utmaningar. Speciellt för de som verkar på en global marknad. För att säkerställa tillväxt behövs automatiserade, optimerade och kvalitetssäkrade processer. Ett exempel på en sådan process är översättningar. 

Digital kommunikation, innehållsskapande och översättningar är spännande områden att arbeta med – utmanande men spännande. Content-branschens ständiga förändringar kräver aktörer som kan möta kundernas nya krav och utvecklas med dem. Och i den andan vill vi passa på att presentera Contentors senaste tekniska utveckling och vad det innebär för våra kunder.


Till vår hjälp har vi vår CTO, Gustav Ekberg, som reder ut vad framtidens översättningar behöver, hur man når dit och framförallt vad Contentors senaste utveckling möjliggör för dig som kund.

 "För att öka automatiseringen och minska handpåläggning och administration har vi på Contentor förändrat vår infrastruktur. Vi gått från en monolistisk infrastruktur där en stor och komplex kodbas bytts mot en lättare infrastruktur, som är byggt ifrån grunden för att lätt integreras med tredjeparter. Nu jobbar vi med en mix av system där vi köper in externa tjänster och utvecklar egna. Det möjliggör att vi kan skala bort det som inte tillhör vår kärnverksamhet och fokusera på det som vi är bäst på. För våra kunder innebär det kortare ledtider och därmed snabbare leveranser", säger Gustav.

 

Gustav Ekberg, Contentors CTO


Ett skifte som optimerar processer

Att bygga ett eget TMS (translation management system) tillhör inte Contentors kärnverksamhet och därför har vi i och med teknikskiftet teamat upp med Wordbee. Ett välutvecklat TMS som effektiviserar delegeringen av översättningsuppdrag. Något som kommer med en hel del fördelar.

Till exempel:

  • Snabbare leveranstider
  • Minskad tid för översättning och förbättrad kvalitet
  • Lagring av termer och ordlistor
  • Smidig klientportal som underlättar beställning och uppföljning
  • Förbättrad maskinöversättning
  • Detaljerad kvalitetssäkring
  • Integrationer till en mängd olika plattformar
  • Förståelse och avdrag för repetitioner

– Vi har utvecklat ett nytt API till vårt TMS  och våra kunder kan fortsätta skicka beställningar på ett sömlöst sätt. Texterna går direkt till TMS:et sen tillbaka till kunden. Så ser infrastrukturen ut nu och vårt jobb, vår kärna, handlar om att göra det flödet så effektivt som möjligt, berättar Gustav.


En teknisk utveckling som möjliggör enklare flöden

Ett API (application programming interface) är ett protokoll som möjliggör att olika program, eller applikationer, kan prata med varandra. Som Gustav nämner har vi byggt ett nytt API som gör att kunders beställningar kan gå via kundens plattform till Contentors TMS och tillbaka till kunden i en automatiserad slinga. 

"Det här skiftet lägger grunden för enkla och tidseffektiva flöden. Det här teknikskiftet gör vårt arbetsflöde med agilt. Det kommer att gå snabbare för Contentor att delegera och leverera, och vi kan erbjuda en bättre kundupplevelse och en bättre tjänst. Det innebär lägre produktions- och transaktionskostnader för kunden. Det handlar om att skala bort och fokusera. Content ska vara ett flöde och det ska inte finnas några bromsar någonstans", säger Gustav. 

Ett exempel på sådant kundvärde är de färdiga integrationer vi bygger till vanliga e-handelsplattformar. Om du använder till exempel Magento 2 har vi en färdig så kallad “connector” dit som gör det möjligt för dig att skicka iväg dina beställningar med bara några klick direkt på din plattform – utan att behöva ett skräddarsytt API. 

Contentor