Contentor blogg

AI för SEO - Så skapar du snabbare SEO-resultat med hjälp av AI

Skriven av AdRelevance | 11 sep 2024

Artificiell intelligens (AI) används för att automatisera och analysera uppgifter som tidigare krävde mänsklig intelligens, medan SEO (sökmotoroptimering) syftar till att förbättra en webbplats synlighet i sökmotorer. När AI kombineras med SEO kan det hjälpa marknadsförare att snabbare och mer exakt anpassa sitt innehåll efter användarnas sökintentioner.

Här kan du se vad våra partners på AdRelevance har för tankar och perspektiv kring detta ständigt aktuella ämne.

Vilka är fördelarna och nackdelarna med AI för SEO?

Fördelarna med AI för SEO inkluderar förbättrad analys av data, möjligheten att skapa mer personligt innehåll, ökad effektivitet och förbättrad användarupplevelse. Detta kan också leda till högre ranking i sökresultat.

Nackdelarna är att AI-lösningar kan generera felaktig information om den inte hanteras noggrant, vilket kan göra att kostnaden för bearbetning av text överstiger priset att skriva texten från grunden. Ett annat problem är att, eftersom alla har tillgång till samma information, så ökar inte informationsvärdet på ens text utan den förmedlar enbart informationen på ett annat sätt. Det är därför viktigt ur SEO-perspektiv att tillföra unik information, för att stå ut mot de andra texterna på ämnet.

Hur kan marknadsförare använda AI för SEO?

Marknadsförare kan använda AI för att utföra sökordsanalyser, analysera konkurrenter, optimera innehåll och förbättra innehållsstrukturer. AI gör det möjligt att analysera stora mängder data och justera innehållet för att möta användarnas behov och förbättra webbplatsens placering i sökmotorer. Det är även ett bra verktyg för att analysera texter och förstå vilket sentiment och vilka ämnen som berörs, för att på så sätt se vart vår befintliga text har informationsluckor.

Det är dock viktigt att tänka på att AI ofta kan hallucinera, basera sina svar på utdaterade eller rent av felaktiga råd. Det är därför alltid viktigt att vara källkritisk och inte lita blint på AI:ns rekommendationer eller information.

Praktiska tips för bättre innehåll med AI

Tillför produktdata och information

När du använder AI för att skapa SEO-innehåll är det viktigt att mata in viss egen information för att säkerställa att texten är korrekt och användbar, speciellt när det gäller produktbeskrivningar. Genom att se till att AI har tillgång till rätt data och kontext kan du säkerställa att innehållet blir både värdefullt och optimerat för sökmotorer.

Mästra prompten

Hur kan du bli en mästare på prompt engineering?
Att bli skicklig på att skriva tydliga och effektiva promptar är avgörande för att få ut det bästa från AI-verktyg. Genom att ge AI specifika instruktioner och riktlinjer kan du styra innehållet i rätt riktning och säkerställa att det möter både dina SEO-krav och användarnas behov. Experimentera med olika typer av promptar för att hitta den bästa lösningen för ditt innehåll.

Addera en mänsklig touch

För att förbättra AI-genererat innehåll och göra det mer engagerande bör du alltid lägga till en mänsklig touch. Det kan vara genom att redigera texten för att säkerställa att tonen känns personlig, eller genom att addera unik kunskap och data ni besitter. Att kombinera AI:ns effektivitet med mänsklig kreativitet gör att innehållet känns mer autentiskt och tilltalande för läsaren, samtidigt som det håller hög SEO-standard.

Kan Google straffa AI-genererat innehåll?

Google straffar inte innehåll baserat på hur det skapas, utan om det följer deras riktlinjer för kvalitet och användarvärde. Detta är något de ändrat sig kring och publicerade därför detta uttalande den 8:e februari 2023.

Kan AI automatisera SEO?

Ja, AI kan automatisera stora delar av det manuella SEO-arbetet, särskilt när det gäller optimering av innehåll och framtagande av nytt innehåll. Däremot krävs en bredare SEO-strategi i grunden, och här ser vi att AI har problem att tänka kreativt och strategiskt. De aktörer som tar mark SEO-mässigt just nu med hjälp av AI gör det genom att mer effektivt kunna skriva, publicera och uppdatera innehåll på ens sajt.

Är du nyfiken på mer kring detta eller hur du med API kan automatisera innehållsskapande, så läs mer om våra AI lösningar och hub.