Intresset för outdoor-aktiviteter är stort i Norden överlag. Därför var det självklart för Addnature att lansera sin framgångsrika e-handel också i grannländerna. Anton Hällström, digital marketing, berättar om hur det är att vara närvarande på flera nordiska marknader.
Skidresa blev startskottet för Addnature
Addnature startades år 2000 av ett kompisgäng som befann sig på en gemensam skidresa. De ville alla driva ett företag som grundade sig i deras gemensamma intresse – utomhusaktiviteter.
”Idag är vi marknadsledande på flera delar av outdoorsegmentet, men vi kan bli ännu bättre”, säger Anton Hällström.
Alla kunder ska inte bestiga berg
Sedan starten har både intresset för e-handel och intresset för outdooraktiviteter ökat markant.
”Vi märker framför allt att kunden, som tidigare var väldigt nischad inom det aktiva segmentet, nu är mycket bredare. Alla är egentligen potentiella kunder eftersom det också finns många som köper kläder från Addnature bara för att de är snygga och av bra kvalitet, inte nödvändigtvis för att de ska hålla under en bergsklättring”, menar Anton.
Måste anpassa sig till olika marknader
Tre år efter lanseringen på den svenska marknaden satsade Addnature också på två fysiska butiker i Stockholm, eftersom det gav kunderna en chans att testa produkterna men också för att vissa varumärken motiverades av att synas i en fysisk butik.
”Snart började vi också märka av ett intresse från våra grannländer och 2013 lanserade vi vår e-handel i Finland och 2016 i Norge”, berättar Anton och menar att det finns många likheter länderna emellan.
Han utvecklar:
”Intresset är inte helt strömlinjeformat och visst måste vi anpassa oss till den enskilda marknaden inte minst när det gäller valet av varumärken, men överlag är det allmänna intresset för utomhusaktiviteter stort oavsett om man befinner sig i Finland eller Sverige.”
Expertisen är styrkan hos Addnature
Addnatures styrka – expertkunskaperna – är densamma oavsett om marknaden är Norge, Finland eller Sverige. De som arbetar för Addnature är själv intresserade av och utövar olika outdooraktiviteter och framgången bygger på att dela med sig av kunskapen i utförliga produktbeskrivningar som leder kunden rätt i sitt köp.
”Det är enormt viktigt för oss, köper kunden fel produkt kanske hela det inplanerade äventyret blir misslyckat. Därför lägger vi mycket tid och kraft på beskrivningarna.
Hemligt projekt på gång
Målet nu är att sjösätta ett stort trailrunningprojekt, först i Sverige sedan i övriga länder.
”Det är lite hemligt än så länge, men vi hoppas kunna presentera det snart”, avslutar Anton Hällström.
Contentor översatte när det var dags för Addnature att ta sig an den finska marknaden. Här kan du läsa mer om det.