Så omvandlar du din content marketing till försäljning. Del 2: Övervägande

Att det är viktigt med anpassat innehåll för att synliggöra sitt varumärke är för de flesta nu en självklarhet. Men hur kan du använda och omvandla din content marketing till ren försäljning?  I tre delar beskriver, förklarar och tydliggör vi hur processen mot ökad försäljning ser ut. Du har väl inte missat del 1 – Skapa medvetenhet?

I det första stadiet av processen pratade vi om hur du måste bli upptäckt och skapa medvetenhet om ditt varumärke. När du gjort detta är förhoppningsvis många av dina potentiella kunder bekanta med dig och vad du står för. Men hur går vi vidare från steg 1 till steg 2 – vad är nästa steg för att omvandla vår Content Marketing till försäljning?

Steg 2

Efter att ha genomfört steg 1 på ett lyckat sätt är många av dina potentiella kunder nu medvetna om ditt varumärke. I detta andra steg pratar du således direkt med kunder som behöver er produkt. Till skillnad från det första steget pratar du här med en mindre publik. En publik som tenderar att vara mer engagerade och kunniga. Du måste nu producera content som visar kunderna varför just din produkt är lösningen på deras problem. Kort och gott; i detta steg ska du visa varför just ni eller du är bättre än konkurrenterna. Vilket content fungerar då bra i detta andra stadie?

–          Kundcases

–          How-to-content

–          Demo-videos

–          Produktbeskrivningar

Du har nu etablerat ditt varumärke hos kunder. Fortsatt är det viktigt att inte vara för påtryckande och säljande – har du gjort ditt jobb rätt kommer kunden söka upp dig när det är dags för ett köp. Kvalitetsinnehåll i både steg 1 och steg 2 kommer ha byggt upp ett förtroende för ditt varumärke. Detta gör kunden redo för del 3 – Konvertering.

100% Nöjd kund-garanti
Inte bara översättning, utan lokalisering
Flexibilitet & Sekretess