Caroliné Johansson_Partykungen_Contentor

Partykungen fixar festen: ”Det finns alltid något att fira”

Partykungen startade e-handel 2009. I september förra året tog företaget också steget in på den norska marknaden. Vi pratade med Caroliné Johansson, Norge-ansvarig, om satsningen på grannlandet och norrmännens köpvanor.

Bjuder på mer än produkterna

Men först backar vi bandet. Sagan om Partykungen började 2009 då Joel Svensson, företagets VD, ville ordna ett jobb till sin då arbetslösa mamma. Idag har företaget, med huvudkontor i Gävle, 32 anställda – och mamman sitter i styrelsen.

”Partykungen är en partybutik på nätet med allt för festen och maskeraden. Vi tycker att det alltid finns något att fira”, säger Caroliné Johansson.

Hon menar att Partykungens koncept är tacksamt, inte minst när det kommer till möjligheterna att använda content i marknadsföringen.

”Firande handlar om känslor och traditioner. Vi försöker att hela tiden bjuda på ett innehåll med det där lilla extra, som berättar om bakgrunden till traditionerna, om andra kulturers firande och tips och råd för den egna festen, så klart.”

Partykungen mötte stor efterfrågan från Norge

I september 2016 valde Partykungen att också lansera en nätbutik för den norska marknaden.

”Vi hade redan då en stor efterfrågan från de norska kunderna vilket fick oss att ta steget in i grannlandet”, berättar Caroliné.

Ett beslut som visade sig vara helt rätt. Inom två veckor efter lansering skickades över 100 ordrar per dag.

”Vi hade räknat med att den norska försäljningen skulle stå för tio procent av vår omsättning, men den ligger redan på 20 procent”, säger Caroliné.

Norrmän bättre på att fira än svenskar

Caroliné Johansson har själv bott i Norge och är inte förvånad över deras intresse för Partykungen.

”Norrmän är överlag bättre på att fira än vi svenskar. Och de vill gärna fira olika händelser på olika sätt, inte som vi som har sill och potatis till alla högtider”, säger hon med ett leende.

Norrmännens köpvanor skiljer sig också från våra, enligt Caroliné.

”Norrmännen vill gärna köpa ett helt koncept, en hel dukning, inför en fest, medan vi svenskar vanligtvis beställer ett par produkter från exempeldukningarna.”

Lokal närvaro viktig när Partykungen växer

Nu är målet att fortsätta att ta marknadsandelar i Norge och på sikt att bli störst. Det vinnande konceptet har de redan.

”Vi har tacksamma produkter, proffsig kundservice, snabba, säkra leveranser, är lyhörda för kundens önskemål och lägger stor vikt vid personlig känsla och lokal närvaro, även om vi är en nätbutik”, avslutar hon.

Contentor önskar stort lycka till!
Här kan du läsa om vad Contentor gör för Partykungen.

100% Nöjd kund-garanti
Inte bara översättning, utan lokalisering
Flexibilitet & Sekretess