Native advertising – bu eller bä?

Native advertising – en starkt lysande stjärna på reklamhimlen. Populariteten hos den här typen av marknadsföring tycks inte avta inom någon snar framtid. Det har nämligen visat sig vara ett effektivt och omtyckt sätt att annonsera på. Men det är inte lika populärt hos alla. Vissa anser att native-reklam är försök att lura mottagaren och provoceras av att se det. Trots det växer den här typen av marknadsföring sig allt större. Hur kommer det sig? Och är den här typen av marknadsföring något vi ska ägna oss åt?

 

Vad är native advertising?

Native advertising handlar egentligen om marknadsföring med ett redaktionellt värde. Syftet är att skapa “annonser” med ett annat värde för läsaren än att bara nås av ett säljbudskap. Det kan vara allt ifrån inlägg på sociala medier till artiklar på nyhetsplattformar. Poängen är att annonsen ska smälta in på plattformen som om den tillhörde det vanliga innehållet. Därav namnet native som betyder infödd eller hemmahörande.

Förhoppningen med native advertising är att innehållet ska vara så pass engagerande och omtyckt att det delas vidare av mottagaren. Det är oftast här det skär sig. Vissa mottagare känner sig nämligen lurade när de till exempel läst en artikel som de inte uppfattat var reklam. Medan native advertising är avsändarens försök att skapa ett större värde för konsumenten. Går det att mötas här? Och hur i så fall?

 

Delat ansvar

En stor anledning till att vissa läsare vänder sig emot native advertising är som sagt dess form och placering. Artiklarna eller inläggen existerar på till exempel nyhetsplattformar och då finns det ett delat ansvar hos plattformen och avsändaren gentemot mottagarna. Plattformen bör tydligt markera alla native-artiklar som “sponsrade”. På det sättet har konsumenten som inte vill läsa sponsrade artiklar möjligheten att strunta i det. Samtidigt har avsändaren ett ansvar gentemot läsaren och plattformen. Med det menar jag själva innehållet. När du köper plats på en plattform bör du anpassa ditt innehåll därefter. Det betyder att hålla samma nivå som plattformen gör generellt och tilltala läsarna som finns där. På det sättet kan du närma dig läsaren på ett respektfullt sätt.

 

Fokus bör ligga på värdeskapande innehåll

När det kommer till själva innehållet är värdet extra viktigt i native advertising. Varför då? Jo, just för att du existerar på någon annans plattform. När du håller på med content marketing är såklart värdeskapande innehåll alltid viktigt. Men när du producerar innehåll för dina egna kanaler kan du själv definiera vad det betyder. När du producerar native-artiklar som ska publiceras hos någon annan försök skapa värde för just den läsaren. Artikeln måste alltså ha ett nyhetsvärde eller presentera lösningen på ett problem som läsaren potentiellt har.

 

Att just leverera ett annat värde för läsaren än bara reklam är anledningen till att native advertising är populärt. Bakgrunden till det handlar om konsumenters vilja och behov. Vi blir mer och mer allergiska mot reklam och det måste marknadsförare anpassa sig efter. Därav native advertising. Men återigen måste konsumenten alltid finnas i åtanke när vi ägnar oss åt den här typen av marknadsföring. Dumma aldrig ner läsaren genom att “luras” utan lägg fokus på att skapa bättre innehåll.

Vill du läsa mer om hur du skapar värdefullt innehåll eller andra trendspaningar inom branschen? Signa upp på Contentors nyhetsbrev här.

100% Nöjd kund-garanti
Inte bara översättning, utan lokalisering
Flexibilitet & Sekretess