Bilden visar en gammaldags penna mot ett papper

Kreativt skrivande för SEO och att undvika duplicate content

Unikt innehåll är viktigt, och det talas om att du ska undvika ‘duplicate content’ Att skapa unikt innehåll kräver att du är bra på att uttrycka dig. Men ibland är de artiklar som behöver skrivas på väldigt liknande ämnen och det är inte alltid lätt att komma med nya vinklar. Tyvärr finns det många som tror att tänka kreativt är något som krävs universitetskurser eller högre utbildningar. Men att tänka kreativt är bara att tänka systematiskt på vissa sätt. Därför har vi sammanställt denna artikel, med tips på hur du kan öva din kreativitet och lära dig skriva mer kreativa texter.

Att hitta intressanta ämnen och rubriker

Exemplen nedan är främst kreativitet inom ett ämne, för att skriva intressantare och unika texter inom en och samma kategori eller som är liknande. Men exakt samma metoder kan användas för att komma på intressanta ämnen för artiklar eller blogginlägg. Det är bra att enkelt kunna hitta på och få en serie av ämnen som kan vara intressanta att skriva om. De kan också användas vid rubriksättning för att komma på intressanta förslag på rubriker som passar. Just bra rubriker är något som många anser är bland det viktigaste för riktigt bra SEO-content.

Exemplen nedan är anpassade när det gäller att skriva landningssidor eller för produktbeskrivningar. Dessa är de områden vi har märkt flest har svårt för att skriva kreativt och därför har vi valt dem som exempel – för att visa att det går att skriva kreativt även om saker som kan verka okreativa.

Kreativt skrivande för artiklar eller ämnen

Om du har en artikelserie med många snarlika ämnen, så är det bästa tipset att innan du börjar skriva göra följande: skriv ner olika saker och ämnen som kan vara relevant att nämna i en sådan artikel. Utmana dig själv och kom på minst 10 olika ämnen, helst ännu fler. På detta sätt får du handfull av de punkter att nämna i en artikel, och du kan ‘spara’ andra för de kommande artiklarna. Några punkter kan eller bör vara i alla artiklar (med olika ord och i olika stycken, naturligtvis), medan andra endast behöver användas i en artikel.

Ett konkret exempel: vi har många kunder som är e-handlare och som får problem med att inte ha unika texter på sina produktsidor. Så vi tar ett exempel som går ut på att skriva produkttexter till en e-handelsbutik som säljer skor online. En lista på ämnen kan då vara:

  • När passar det att bära en typ av sko (sommar, vinter, regnigt väder, varmt…).
  • Var passar det att bära skon (stadsmiljö, stranden, vid vandringar, på fest…).
  • Vilka personer identifierar sig med en typ av sko (cool, ung, elegant, gammalmodig…).
  • Hur skiljer sig en sko från en annan.
  • Vilka olika material skon består av.
  • Andra kläder, plagg eller associerar som passar eller är ofta förknippat till dessa skor.
  • Knep och tips på hur du tar hand om skorna för att de ska vara länge.
  • Kända personer som har setts i denna typ av sko.

Detta är en lista som tog mindre än 3 minuter att göra, och det är ingen tvekan mycket mer som kan sägas om skor. Beroende på längden av artiklarna kan du enkelt med hjälp av några av dessa ämnen i varje artikel lätt ge dig en stor variation av texter, även om det skulle vara väldigt snarlika skor som det behöver skrivas texter till.

Tips för fler ämnen och vinklar

Hitta intressant fakta
Gör en snabb Googling eller sök på Wikipedia på sökordet och se om något intressant dyker upp. Det kan inspirera dig att hitta nya vinklar för att skriva om produkten. Till exempel om du skriver om cykelhjälmar så ger en snabb sökning på Wikipedia en del intressanta saker: förutom att nämna när cykelhjälm uppfanns och när det blev obligatoriskt att bära i professionell idrott (som är intressant men kanske inte alltid relevant för de texter du skriver), innehåller den också en del fakta och statistik om säkerheten för cykelhjälmar. Något liknande som kan vara intressant att nämna, till exempel det faktum att cykelhjälmar hjälper lika mycket mot skador i cykel-bilolyckor som i vanliga olyckor, eller att ha en cykelhjälm mer än halverar din risk att allvarlig skadas i en olycka. Även av intresse från Wikipediaartikeln är hälsoeffekterna av cykling, vilket är något som kan användas som en vinkel för artiklar om cykelhjälmar.

”Tänk tvärtom”
I grund och botten: ta ett av de ämnen / vinklar som du har hittat, vänd den upp och ner och se vad som händer. Fortsätter vi på sko exemplet så skulle en motsats på ”material skon består av” vara ”fötterna inne i skorna”. Det är kanske inte så intressant att skriva om, men fortsätter du fundera på ämnet kan du fråga vilka olika typer av skor är bra för olika typer av fötter? Nu kan du skriva om saker som hur bekväma skorna är, eller om de passar bättre för olika typer av fötter. Att tänka i motsatta termer är ett enkelt sätt att lura hjärnan att närma sig ett ämne från en annan vinkel, och ger ofta intressanta nya tankar.

Identifiera människor och personas
Välj olika människor att identifiera dig med och kombinera dem med sökordet. Hjärnan är bra på att tänka på människor och personligheter, så genom att välja en person som du vet, och kombinera det med ett sökord, kan du inspirera dig själv till nya tankar. Ett exempel: Jag tänker på min vän Sara, som är en trevlig tjej som gillar att gå ut, och jag föreställer mig henne och vad hon skulle tänka på när det gäller skor; hon skulle bry sig om materialet, färgen och snörningen! Detta ger mig en idé om att ”hur ska skorna knytas” skulle kunna vara en ny vinkel!

100% Nöjd kund-garanti
Inte bara översättning, utan lokalisering
Flexibilitet & Sekretess