Kom igång snabbt med Tone of Voice – vi ger er en färdig mall!

Att ha en tydlig filosofi kring sin tonalitet blir allt viktigare för företag, men tyvärr toppar det inte alltid prioriteringslistan. Har ni en Tone of Voice idag? Bra! Har ni inte en? Oroa er inte, här ger vi er en färdig mall att utgå ifrån – snabbt, enkelt och effektivt!

Vad är Tone of Voice?

Om ni arbetar inom marknadsföring eller e-handel har ni säkerligen hört talas om Tone of Voice, eller ToV, både en och fyra gånger. Men vad är det egentligen och varför ska ni använda er av det? 

Ett varumärkes Tone of Voice är sättet ditt företag uttrycker sig på, inte bara muntligt utan också skriftligt. Det handlar inte bara om vad ni säger, utan också om sättet ni säger det på – oavsett plattform. Ni bestämmer helt enkelt vilken tonalitet er kommunikation ska ha och samlar den så att ni enkelt kan följa den i alla lägen.

Därför är det viktigt med Tone of Voice – vi listar 5 anledningar

Att ha och använda sig av en Tone of Voice kan generera flera stora fördelar för ett företag.

1. Bygger förtroende och auktoritet

En tydlig ToV som visar hur kommunikationen ska vara är ett enkelt sätt att bygga förtroende på. Med en Tone of Voice har ni en möjlighet att bestämma företagets värderingar och hur dessa ska synas i kommunikationen utåt – låt det verka till er fördel och ta chansen att knyta an till era kunder! En ToV där er personlighet syns visar på självförtroende, auktoritet och att det ni säger har ett värde.

2. skapar trygga relationer och visar på enad front

Med en enhetlig tonalitet hör och ser målgruppen en person – oavsett när och hur de pratar med er. Det gör att kunden känner sig trygg och bekväm i situationen och ni får en möjlighet att bygga en långsiktig relation.

3. Gör ER mänskligA

Människor gillar att handskas med människor. Vi gillar helt enkelt varumärken med personlighet som vi kan relatera till och skapa ett band med. En ToV kan hjälpa till så att organisationen uppträder autentiskt och tydligt mot sina kunder.

4. Sparar tid och energi internt

Med en ToV vet alla vad de ska säga och hur de ska säga det. Man behöver därmed inte gå omvägar eller tveka i sin kommunikation. Även arbetet fram till en färdig Tone of Voice är lärorik, den lyfter på många stenar och utforskar vilken väg ni vill att just ert företag ska gå.

5. en chans att sticka ut

Det produceras mer och mer innehåll och att nå fram genom bruset kräver allt större ansträngning. Mycket av det innehåll som syns idag har ingen klar eller tydlig röst. En distinkt tonalitet gör att ni förknippas med det ni vill och att ni ni får folk att uppfatta er på ett visst sätt. Att medvetet välja att presentera några egenskaper och hålla fast vid dessa i alla lägen kommer få er att sticka ut på marknaden. Har ni ett unikt företag? Låt det synas med en unik ToV! 

Visste ni att?

  • I en undersökning sade 65 % att de är känslomässigt bundna till ett varumärke på ett sätt som gör att de känner att företaget bryr sig om dem.
  • 64 % i samma undersökning menade att delade värderingar är den primära anledningen att lita på ett företag.
  • Den genomsnittliga inkomsten ökar med 23 % när ett varumärke presenteras på ett enhetligt sätt.

Källa: Semrush, 2019

Tone of Voice-mall – svara på frågorna och starta er resa idag!

Nedan hittar ni en enkel men fullt tillräcklig mall som hjälper er komma igång med er Tone of Voice. Ta några minuter, antingen själv eller med kollegorna, och diskutera igenom punkterna. Vad vill ni egentligen förknippas med och hur ska ni uttrycka er? Dela sedan med er av den ifyllda mallen till anställda och eventuella partners så att alla vet vad som gäller. 

[Exempelsvar att byta ut]

KORT OM BOLAGET: [Anrikt företag med tradition och kvalitet som ledord. Vi designar och producerar tidlösa plagg med en twist.]

SYFTE: [Vi ska uppfattas som trendmedvetna och classy.] 

TONALITET: [Premium och kvalitet.]

LEDORD/NYCKELORD: [Hög kvalitet, bästa materialen, perfektion.] 

SPRÅKLIGA DETALJER: [Mjukt, kvinnligt, brittiskt hellre än amerikanskt i tonaliteten. Vi pratar om casual, inte leisure.]

DO’S / DON’TS: [Inte REA och inte billigt. Använder hellre ”prisvärd”.]

SEO: [SEO-analys gjord. Använd sökord 2–3 ggr per text / SEO-analys ej gjord men använd ovan nyckelord rikligt.]

ÖVRIGT: [Lokaliserar valuta.]

EXEMPELTEXT:  Avslutningsvis är det en bra idé att visa upp en exempeltext som ni är stolta över och som ni vill förknippas med. Det konkretiserar och förtydligar hur ni vill uppfattas.

Vill ni veta mer om hur vi jobbar med Tone of Voice i vårt dagliga arbete? Eller vill ni ha hjälp med att skriva, översätta eller lokalisera texter? Kontakta oss idag så tar vi det därifrån!

100% Nöjd kund-garanti
Inte bara översättning, utan lokalisering
Flexibilitet & Sekretess