Illustration över domännamn

Hur väljer jag domän? – Tips från coachen!

En vanlig fråga kring domännamn är huruvida val av domännamn, eller hanteringen av domännamnet, kan påverka SEO. Det enkla svaret på frågan är kort och gott: ja. Faktum är att det är själva domänen som värderas och indexeras i sökmotorer.

SEO handlar om relevans och att skapa en bra upplevelse för användarna, och detta ska också återspeglas i domänen. Din domänhantering kan med andra ord påverka vilken placering ni får i sökresultaten; alltifrån val av domännamn, till inställningar, till domännamnets ålder, är faktorer viktiga att ha i åtanke.

Punkter som är bra att ha koll på när det gäller just domännamn och SEO:

Själva domännamnet

Ett domännamn består av två huvuddelar; namn och toppdomän. För contentor.se, är contentor namnet och .se själva toppdomänen.

Val av toppdomän

Val av toppdomän underlättar för sökmotorer att hitta rätt geografisk inriktning på webbplatsen. Till exempel är .se-toppdomänen per automatik för Sverige, medan .com är en internationell och neutral toppdomän.

Du bör sträva efter att använda den toppdomän som bäst beskriver er verksamhet och tilltalar er målgrupp – just målgruppsförståelse är en viktig del i en domänstrategi. Används en neutral toppdomän, t.ex. .nu eller .com, är en rekommendation att ställa in land i exempelvis Googles verktyg för webbansvariga.

Särskilt intressant blir detta – val av toppdomän och SEO – med tanke på introduktionen av nya toppdomäner som just nu sker och är den största förändringen av domännamnssystemet sedan 1980-talet. Införandet av nya toppdomäner innebär att vi i framtiden kommer att se domännamn med suffix såsom .shop, .agency eller .design, som komplement till de mer traditionella .com eller .se. Totalt lanseras mer än 1300 alternativ, vilket kan sättas i relation till att det tidigare funnits ca 300 toppdomäner på marknaden (här kan ni se hela listan över nya toppdomäner). Google är en av de största pådrivarna av denna utveckling, och valde själva den nya toppdomänen .xyz till sitt moderbolag Alphabet. (Här kan ni läsa mer om detta).

Ett tillägg här är att Google tidigare gjort uttalanden om att själva toppdomänen inte ska spela någon roll; mer än att det hjälper sökbotarna att snabbare hitta rätt inriktning på webbplatsen. Det är (återigen) helheten i vad som presenteras på sajten som är avgörande.

Sökord i domännamnet

Att ha en bra matchning mellan sökord och domännamn ska hjälpa till att få bra placeringar i sökmotorer, även om sk. ”sökordsdomäner” historiskt har haft större betydelse än vad det har idag. Vid val av domännamn är det dock viktigt att tänka mer än SEO. Det är på lång sikt mer strategiskt med ett distinkt varumärke än en sökordsdomän. Testa att googla på hotell idag, och första sidan fylls med domännamn så som hotels.com eller expedia.se.

Detta ska inte förväxlas med sökord i webbadresserna – det tillhör best practice att ha med viktiga sökord i sina urler. Exempelvis är https://contentor.se/produkter/oversattningar/svenska-danska/ bättre än contentor.se/12345.

Om du funderar på att köpa ett domännamn som använts tidigare är följande exempel på faktorer också viktiga att tänka på:

Domänens ålder

Det finns en gemensam nämnare mellan domännamn och finare rödvin – båda blir bättre med åren. Sökmotorer värderar domännamnets ålder i sina sökalgoritmer, då ålder signalerar trovärdighet. Undantaget är om domännamnet tidigare blivit straffat av en sökmotor; t.ex. genom s.k. ”svartlistad” SEO.

Inlänkar till domänen

Länkar till en sajt från andra – relevanta – sajter är en avgörande faktor för att lyckas med sin sökmotoroptimering. Länkarna tillhör domänen, vilket också betyder att just inlänkar är en viktig del att titta på vid värdering av en domän. Så länge dessa länkar är relevanta och trovärdiga länkar, är det positivt för er. Men att köpa länkar i sämre kvalitet från s.k. länkfarmar är något som kan få motsatt effekt än den avsedda och därmed leda till bestraffning.

När domänen är din

När du valt domän finns det också ett par saker som vi vill lyfta gällande vad du kan göra på domännivå för att öka förutsättningarna för en bra placering i sökresultaten. Det ena handlar om att alltid använda metoden permanent ompekning (”301:or”) vid byte eller ändring av webbadresser, då dessa i högre utsträckning för över inarbetad ”länkkraft” från en sida till en annan. Ett annat tips är att använda SSL-Certifikat, då detta gör det tryggare för användare att besöka din sajt och därför också är en viktig faktor för sökmotorer vid bedömning av just trovärdighet.

För att lyckas med SEO är det många faktorer som spelar in; val av, samt hantering av, domännamn är några av alla dessa faktorer. Som webbplatsägare bör du alltid utgå från att hjälpa dina kunder, att svara på deras frågor och möta deras behov. Gör man detta brukar resultatet bli nöjda webbplatsbesökare, en starkare domän och därigenom bra placeringar på sökmotorer.

Detta inlägg är ett gästinlägg av Sannah Westerlund. Sannah jobbar på Dotkeeper som hjälper företag att hantera domännamn.

100% Nöjd kund-garanti
Inte bara översättning, utan lokalisering
Flexibilitet & Sekretess