Bilden visar Googles logotyp med en panda brevid.

Googles Panda 4.0 lansering och dess påverkan på SEO

Chefen för Googles Webspam team, Matt Cutts, meddelade den 21 maj via sin Twitter något som oroar så gott som alla specialister inom SEO. Hans tweet handlade om Googles nya uppdatering Panda 4.0 algoritm.

Panda 4.0 algoritm utvecklades specifikt för att hantera lagrat innehåll och webbplatser fyllda med lågkvalitativt innehåll. Förbättringarna är avsedda att skapa bättre sökresultat för varje användare. Uppdateringen påverkar sökresultaten beroende på språket i regionen, så för till exempel engelska och tyska kommer olika mängd sökträffar att finnas.

Det behöver knappast nämnas att den nya algoritmen har medfört ett antal förändringar i sökmotorns resultat. Enligt kommentarerna från Google påverkar uppdateringen sökresultaten i vissa länder i stor utsträckning, medan resultatet av algoritmen i andra länder är mindre märkbar. Inom den närmaste framtiden kommer de engelska sökresultaten förändras på ett sätt som blir märkbart även för normala användare.

Redan nu har många företag märkt av drastiska förändringar i trafiken på deras webbplats. För vissa ökade trafiken efter det att Panda 4.0 släpptes, men för andra, som till exempel eBay, fick uppdateringen en negativ effekt – eBays viktigaste underdomän har försvunnit från sökresultatslistans topp 10. Även om ryktet säger att eBay lidit på grund av dubbleringar av produkter och icke-unika recensioner, så kan detta bero på manuella faktorer snarare än på Panda.

Panda 4.0 – Viktigt att tänka på

Analyser av ”vinnare” och ”förlorare” bland webbplatser efter lanseringen av Google Panda 4.0 tyder på att uppdateringen främst påverkar innehåll på samma sätt som tidigare Pandauppdateringar, i motsats till Google Penguin. Bland ”förlorarna” finns webbplatser fyllda med duplicerat och syndikerat innehåll. Dessa inkluderar platser för kupongkoder, nyhetssidor (särskilt de resurser som ägnas åt skvaller om kändisar), programvaruwebbplatser, olika forum och väderprognoser. Detta betyder dock inte att syndikerat innehåll blir till ett stort NEJ i SEO världen bara för att Panda uppdateringen är ute. Det betyder bara att det nu är dags att hantera och sköta detta korrekt – på ett sätt som inte låter din webbplats påverkas av algoritmens uppdatering.

En annan intressant faktor som verkar viktig för Panda och för hur din webbplats rankas är användarens engagemang. Tänk på det såhär – vem vill stanna på eller återvända till en webbplats som är svår att förstå sig på eller som inte är användarvänlig? Det är inte bara innehållet på din webbplats som är viktigt, utan även användargränssnittet (UI).

Det skulle också vara ett problem om du rankar en hemsida på din webbplats, och till exempel använder alltför många sökord, såvida den inte har tillräckligt med innehåll för det, naturligtvis. Om du ser på det från en användares perspektiv vill du troligen du inte hamna på en webbplats som inte egentligen är relaterad till din sökning. Googles mål är att matcha användarens sökning med sökresultaten i högsta möjliga grad.

Sammanfattningsvis

Slutligen handlar det hela om det faktum att det nu är dags att se över din innehållsstrategi och göra det bästa du kan av detta, om du vill stanna kvar bland de högsta sökresultaten och behålla eller öka trafiken till din webbplats. Mer specifika resultat när det gäller Panda 4.0 kommer att släppas om ett tag, men det är redan nu mer uppenbart än någonsin att unikt, intressant och originellt innehåll blir allt viktigare för såväl besökare som för Google.

”Tänk på det som att P4 är en ny arkitektur. Det tar in vissa av de mjukare sidorna, men lägger också grunden för framtida iteration”-Matt Cutts.

Mer detaljerad information om Panda 4.0 och dess inverkan på SEO och sökmotorresultat hittar du i denna artikel av Glenn Gabe.

100% Nöjd kund-garanti
Inte bara översättning, utan lokalisering
Flexibilitet & Sekretess