Glöm inte att mobilanpassa!

Att majoriteten av vår surf sker via mobilen är inte längre en nyhet. Men som e-handlare är det viktigt att förstå vilken enorm omfattning det faktiskt handlar om och vad det finns för risker med att inte mobilanpassa sin sajt. Därför går vi igenom just det här. Dessutom kan vi ju inte låta bli att ge tips på hur du kan optimera ditt textinnehåll för mobilsurfarna!

Kan komma att kosta dig

Först och främst: att inte mobilanpassa din sajt kan komma att kosta dig mycket. De flesta av oss surfar nämligen via mobilen idag. Det innefattar också inköp vi gör. Närmare bestämt ser det ut såhär:

  • 1. Hela 85% av Sveriges befolkning surfar från mobilen idag
  • 2. 9 av 10 svenskar köper saker online
  • 3. 54% av svenskarna konsumerar via telefonen

Va betyder då detta? Jo, att majoriteten av Sveriges befolkning surfar på mobilen varje dag. Majoriteten köper också saker online och mer än hälften av dem gör dem köpen via mobilen. Det här innebär rätt och slätt att mobilanpassning bör stå högt upp på prioriteringslistan. Många konsumenter vittnar nämligen om att de lämnar en sajt på en gång när den inte är mobilanpassad. Här finns alltså ingen tid att spilla.

(Källa statistik)

Vem har byggt din sajt?

För att mobilanpassa din sajt kan du ta kontakt med dem som byggt den åt dig (om du inte gjort det själv). Om du har använt verktyg så som WordPress eller dylikt ska du inte behöva oroa dig, eftersom de oftast mobilanpassar åt dig automatiskt. Om det inte skulle vara mobilanpassat kan det hända att du inte valt ett tema som är responsivt. Det går då enkelt att byta till ett responsivt tema – så oroa dig inte!

Mobilanpassa ditt content

Eftersom vi älskar content kan jag inte låta bli att tipsa lite om hur du ska hantera innehållet på din sajt, för att det ska passa så bra som möjligt för mobilen:

  • 1. Håll innehållet relevant: klickbenägenheten är lägre på mobiler. Därför är det viktigt att se till att innehållet som finns där är relevant för besökaren.
  • 2. Håll dig kort: mobilsurfare är snabba. Rikta dina budskap och håll dig så kort som möjligt.
  • 3. Var tydlig: säger sig självt kanske, men det gäller både för ordval och typsnitt. Mobilsurfare håller ofta på med andra saker samtidigt, därför är det fördelaktigt att göra allting lättillgängligt och förståeligt för dem.

 

Nu hoppas jag att det inte undgått dig hur viktigt det är med mobilanpassning. Vill du ha andra tips på hur du kan hantera ditt content online? Spana in vårt magasin eller signa upp på vårt nyhetsbrev här!

100% Nöjd kund-garanti
Inte bara översättning, utan lokalisering
Flexibilitet & Sekretess