Dagligvaruhandelsjätten Orkla: ”Viktigt att våga tänka stort”

2018 omsatte Orkla-koncernen nästan 41 miljarder norska kronor. En minst sagt imponerande siffra. Det gör bolaget till Nordens ledande leverantör av varumärken och konceptlösningar inom dagligvaruhandel, apotek, bagerimarknad och storhushåll. En del i receptet för framgång ligger i att producera och leverera bra content. Vi pratade med Linda Strand, Content Producer på Orkla Health, om lokala marknader, om att våga tänka stort och om hur viktigt det är med korrekt och anpassat innehåll.

Väletablerade varumärken inom flera områden

Orkla är ett välkänt bolag såväl i Sverige som utanför rikets gränser. På senare år har man levererat flera framgångsrika produkter och chansen att du har någon av dessa hemma just nu när du läser dessa rader är stor. Med en kombination av klassiska och moderna produkter inom flera olika områden har man växt fram till att nu äga några av Sveriges allra mest populära varumärke. Men hur jobbar en jätte som Orkla med innehåll åt så många olika håll?

 ”Vi måste utmana oss själva och vara kreativa i våra lösningar”  

Linda Strand, Content Producer på Orkla Health.

Linda Strand är Content Producer på Orkla Healths nystartade content-avdelning. I 1,5 år har hon och hennes kollegor arbetat med bland annat SEO, content och sociala medier i alla dess former. Hon menar på att bra innehåll är viktigt oavsett bransch, men att det speciellt för Orkla är viktigt att ha innehåll som reflekterar vad de vill säga till sina kunder. Eftersom man erbjuder ett stort spann av produkter och kommunicerar för många olika varumärken är det mycket content som både ska planeras och produceras.

Tydliga roller inom avdelningen och modet att vara kreativa i sina lösningar tycker Linda är nyckelfaktorer för att lyckas, oavsett om det är i Norden eller ute i världen:

”Vi är i början av vår content-resa. Vår avdelning är relativt ny och vi har fortfarande mycket att lära, men vi betonar regelbundet vikten av att vara kreativa med sina lösningar och att våga prova på nya saker.”

Rätt samarbetspartners förenklar och förbättrar

Alla som varit del av en nystartad avdelning vet att det kan ta ett tag innan man hittar sin plats. På frågan om vad just Orkla Healths content-avdelning gör så bra svarar Linda snabbt:

”Vi har fokus på sökordsoptimerat innehåll på våra sidor och vi har rätt personer som sitter med SEO, content, prestanda och sociala medier. Varje område får därmed det fulla fokus det behöver och förtjänar.”

Samtidigt som det är viktigt med kompetens in house menar Linda att rätt samarbetspartners både förenklar och förbättrar Orkla Healths content:

”Vi är två personer som arbetar med bara content på Orkla Health och samarbetet med Contentor ger oss hävstång och gör det väldigt enkelt för oss att koordinera översättningar på de artiklar vi själva skriver. Då når vi rätt personer på rätt språk utan något krångel.”

Tänk stort och lokalisera mera

Att jobba på ett så pass stort företag som Orkla har givetvis också sina utmaningar. En av dessa är att man har kunder i många olika länder som förväntar sig korrekt, anpassat och lokaliserat innehåll. Linda menar att det i sådana fall är viktigt att tänka stort och skalbart:

”Att producera content till många länder och lokala marknader är definitivt en utmaning. Där är det för oss viktigt att tänka stort och exempelvis ta fram generellt innehåll som vi därefter kan lokalisera till rätt marknad”.

Contentor hjälper Orkla Care Sverige att översätta och lokalisera innehåll till flera olika språk. Klicka in här om du vill veta mer om Orkla Care Sverige eller kontakta oss om du är nyfiken på hur vi kan hjälpa dig med ditt innehåll.

 

100% Nöjd kund-garanti
Inte bara översättning, utan lokalisering
Flexibilitet & Sekretess