Kundcase: BGA

“Samarbetet med Contentor innebär så mycket mer än att skicka filer fram och tillbaka. Feedback vi får från Contentor skapar dialog och en stark relation. Samtidigt ser vi att Contentor på det sättet faktiskt utbildar vår egen personal som arbetar inom content.” – Björn Andersson, BGA

Sammanfattning

BGA är familjeföretaget från Gävle som säljer allt som har med ramar och album att göra. De senaste åren har företaget haft en snabb expansionstakt och slagit sig in på flertalet nya marknader. För att lyckas med det har BGA insett vikten av lokaliserat kvalitetsinnehåll – något Contentor hjälpt till att lösa.

Om företaget

Verksamheten för BGA startade redan 1993 i Gävle, då med inriktning på produktion av informationsfilm och överföring av smalfilm till VHS. 2013 var året då BGA öppnade sin e-handel, men faktum är att första ordern kom redan på nyårsafton 2012.

Idag består företaget av en butikskedja med 10 butiker runt om Norge och Sverige. Samtidigt har BGA satsat starkt på sin e-handel och gått in på flertalet nya marknader på kort tid. Företaget är idag aktivt i Sverige, Danmark, Finland, Norge, Nederländerna, Tyskland och Österrike.

Utmaningar

Det finns flera viktiga komponenter när det kommer till att expandera till en ny marknad på ett lyckat sätt. Gällande översättningar är två aspekter extra viktiga; språket måste vara korrekt och det måste vara anpassat till situationen och mottagaren.

”Vi använde andra byråer tidigare och var inte helt nöjda med kvaliteten. En gång översatte en tidigare contentpartner exempelvis ‘privatperson’ till ‘människa’, vilket inte alls passade in i kontexten,” säger Björn Andersson, vd på BGA.

För BGA har kvaliteten alltid varit i fokus och översättningar är mer än att översätta en text rakt av förklarar Björn:

“Lokaliserad text är väldigt viktigt och vi ser allt som en helhet med ett SEO-tänk i kundupplevelsen. Vi vill komma ännu närmare våra kunder och jag tror det är superviktigt att vara så lokal som det bara går i sin ton mot konsumenterna, oavsett marknad.”

Lösningar

Idag är det vanligt att man också har resurser anställda in-house. Så arbetar även BGA. Korta, snabba texter som ska synas direkt sköter man själva medan längre texter som ska synas under en längre period produceras av Contentor. På så sätt kan man dra nytta av bägge delar och göra större vinster. Contentors erfarenhet inom e-handel och content gör att BGA kan fokusera på det man verkligen är bra på och kan.

“Redan från start visade Contentor att man förstår e-handel och att man brinner för text.”

Tillsammans med Contentor har BGA nått framgång när det gäller sina översättningar till nya marknader. Genom ett nära samarbete och en öppen dialog har man kunnat ta rätt beslut och hittat lyckade vägar framåt förklarar Björn:

”Samarbetet med Contentor innebär så mycket mer än att skicka filer fram och tillbaka. Feedback vi får från Contentor skapar dialog och en stark relation. Samtidigt ser vi att Contentor på det sättet faktiskt utbildar vår egen personal som arbetar inom content.”

Värde

BGA ser flera vinningar med sitt samarbete med Contentor:

  • Bra texter till bra pris
  • Relationsskapande och främjande dialog
  • Checklistor och språkregler för olika marknader
  • Intern utveckling för egna resurser

”Contentor brinner för text, förstår e-handel och hittar rätt nivå när det kommer till content. Vi ser att vi utvecklas tillsammans med Contentor vilket är fantastiskt kul,” sammanfattar Björn Andersson. 

100% Nöjd kund-garanti
Inte bara översättning, utan lokalisering
Flexibilitet & Sekretess