Vi befinner oss ständigt i rörelse och förväntar oss att få information lika fort som vi rör oss. Vem är det då som vi oftast vänder oss till och som också förstår oss bäst? Svaret är enkelt: Google, så klart! Jag som skriver detta heterSubhija Radmilovic och har praktiserat på Contentor under sex veckors tid som en del i min utbildning i strategisk kommunikation. Att förutspå framtida trender är svårt men här har jag samlat några spaningar kring pågående och framtida trender inom SEO.
Har du information på din webbplats som kan besvaras med ett enkelt svar, så ska du göra det också. Besvara frågan direkt istället för att skriva en hel artikel. Använd dig av Googles egna formler.
Ett enkelt och snabbt sätt att få direkta svar är genom röst- och mobila sökningar. Detta är något som Google har lagt ner mycket tid på. Det är inget nytt fenomen men det har däremot ökat och blivit trendigare tack vare de ständiga tekniska utvecklingarna. Ett utmärkt exempel på detta är Siri som sedan april 2015 har börjat prata svenska.
Röstsökningar innehåller fler ord vilket betyder att long-tail nyckelord är ännu viktigare.
Google bekräftar också att andelen mobila sökningar dominerar över andra plattformar, såsom stationära datorer och surfplattor.
Allt detta pågår nu under år 2015, men vilka trender kan vi förvänta oss under 2016?
Användning av CRO (Conversion Rate Optimisation) kommer bli viktigare för att snabbare kunna konvertera besökare till användare.
Det är troligt att målinriktade SEO-strategier kommer att dominera vilket handlar om att använda olika sökord vid olika stadier av informationssökning. T.ex. så innebär det att använda separata sökord för användarna som befinner sig i början av informationssökningen och för dem som är redo att handla.
Interaktivt innehåll (interactive content) kommer att uppmuntra till större engagemang bland användarna och interaktion med varumärket.
De som shoppar via mobilen spenderar 66 % mer än de som shoppar i fysiska butiker! 75 % av alla konsumenter letar efter information om produkterna innan de köper, både online och i fysiska butiker.
Din webbplats ska inte enbart vara mobilvänlig och responsiv. Den måste även vara snabb. Laddningstiden bör vara under tre sekunder för att få besökarnas uppmärksamhet. Du behöver även känna din målgrupp och hur de reagerar, vilka värden de föredrar. Därefter kan du få en hint om hur de troligtvis letar efter information och vilka nyckelord de kan tänkas använda.
När det gäller röstsökningar så är de viktigaste nyckelorden vem, vad, var, varför och hur.
Du kan öka din försäljning genom att:
Det gäller att erbjuda besökarna något som de inte kan vara utan, enkelt och snabbt.