Årsrapporten från DIBS har nu kommit ut, och trenderna är tydliga. Stort utbud, lågt pris och enkla och smidiga betalningar dominerar. Vi har samlat informationen från DIBS om hur svenskar och konsumenter i Norden handlar på nätet.
Den mobila marknaden växer så det knakar – bara det senaste året har den mobila marknaden i Sverige ökat med cirka 200 000 personer och antalet mobila köp ökade från cirka 31 till 33 miljoner. Och trenden ser likadan ut i resten av Norden.
Det allra vanligaste skälet till den att handla mobilt är att telefonen är närmast till hands. Våra konsumtionsmönster håller dessutom på att blandas mer och mer mellan online och offline. Vi researchar på nätet och handlar i butik eller vice versa.
Bland smartphonekonsumenterna är det lika vanligt att handla i appar som på webbläsaren, men bland konsumenterna som handlar på surfplatta är webbläsaren den föredragna platsen att handla från. Det är bättre och lättare att söka och jämföra varor i en surfplattas webbläsare.
Att handla online innebär ofta lägre pris, större utbud och tidsbesparing. Därför är det inte konstigt att mobil e-handel har haft störst genomslag i gruppen 25-34 år och bland barnfamiljer. En bred ökning syns även bland prenumerationstjänster online.
Vi kan se att äldre i lägst utsträckning drivs av att spara pengar, medan unga värdesätter utbud och jämförbarhet högre. De yngsta är dubbelt så benägna att värdera större produktutbud som de äldsta. Intressant nog är produktutbudet viktigast i mindre städer, medan personer i Stockholm och på landsbygden värderar det lägre. Generellt är det små variationer över landet.
När det gäller utländska nätbutiker är de viktigaste skälen till att vända sig till dem lägre priser och bredare utbud. År 2015 sade sig lika många drivas av lägre pris som av ett bredare utbud. Den yngsta åldergruppen, åldern 15-24, drevs däremot i högre grad av det bredare utbudet i utländska nätbutiker.
Apple har släppt sitt nya betalsätt Apple Pay. Ännu har den inte kommit till Norden, men den är på väg. Swish har en e-handelslösning och Mastercards lösning MasterPass lanseras i Sverige och Norge. Med danska MobilePay går det redan att betala på nätet med mobilen. Dessa nya betallösningar gör det lättare att betala online, utan att man ska behöva fylla i sina kortuppgifter varje gång man betalar – 47 procent av e-handelskonsumenterna vill ha möjligheten att lagra sitt kortnummer. Bland mobilkonsumenterna är siffran 55 procent, och allmänt säger var tredje konsument att de skulle e-handla mer via mobila enheter om de slapp ange kortuppgifter varje gång.
38 procent av konsumenterna har någon gång avbrutit ett onlineköp, oftast på grund av att de inte fick betala på sitt önskade sätt. Handlare som inte erbjuder rätt betalsätt kommer i framtiden att bli utkonkurrerade, precis som de handlare som inte anpassat sina webbutiker till små skärmar.
Nästan alla konsumenter har en smartphone och därmed har steget från idé till köp aldrig varit kortare. Det blir alltså viktigt att möta efterfrågan med rätt utbud, en mobilanpassad sajt och ett smidigt sätt att betala för att vinna konsumenterna.