Contentor blogg

Så omvandlar du din content marketing till försäljning - Del 1

Skriven av Contentor | 14 sep 2022

Med en överväldigande mängd content tillgängligt online, är det viktigt att förstå hur man skapar effektivt innehåll som inte bara lockar utan också driver försäljning. I denna serie av tre delar belyser vi exakt hur du kan omvandla din content marketing till konkreta försäljningsresultat. I detta första avsnitt, fokuserar vi på att skapa medvetenhet kring ditt varumärke. Vi undersöker vilka typer av content som bäst når din målgrupp och hur du kan använda dem för att bygga upp din varumärkesauktoritet. Låt oss ta reda på hur du kan skapa ett starkare varumärke och locka potentiella kunder till din försäljningskanal.


Del 1 - Skapa medvetenhet!

I en undersökning visar det sig att hela 61 procent av konsumenterna är mer positivt inställda till ett varumärke efter att ha tagit del av företagets content. Men innebär en stor mängd content per automatik ökad försäljning? I tre delar beskriver, förklarar och tydliggör vi hur just du kan omvandla din content marketing till ren försäljning.

Efter att inledningsvis ha konsumerat content från ditt varumärke är det långt ifrån säkert att kunden lockas till omedelbart köp. För att konvertera dina potentiella kunder till köpande kunder är det ett krav att producera relevant content i alla steg av försäljningsprocessen. Hur ser denna process ut och varför ska du gå igenom den? I tre delar kommer vi på ett tydligt sätt visa hur du kan omvandla din Content Marketing till försäljning.

I detta första steg handlar det om att bli upptäckt och skapa en medvetenhet om ditt varumärke hos kunden. Med hjälp av bra content ska du i detta stadie utbilda dina potentiella kunder med målet att leda dem vidare till nästa steg i processen. Att gå ut för hårt i detta tidiga skede är lätt hänt – men du löper då en stor risk att istället tappa intresse för ditt varumärke. Ta det därför lugnt med dina call-to-actions och ha istället som mål att informera och utbilda dina kunder om ditt företag och vad det står för. Ditt grundläggande mål i detta stadie är att dina kunder ska se just ditt varumärke som en auktoritet inom ditt affärsområde, eller alltid ha ditt varumärke i åtanke när de planerar nästa köp. Du ska helt enkelt bli det självklara valet på marknaden. Vilket content fungerar då bra i detta första stadium?

  1. Blogginlägg
  2. Whitepapers
  3. Nyhetsbrev via mail
  4. Övergripande guider
  5. Videomaterial

Exempel:

Det amerikanska chokladföretaget Theo Chocolate har framgångsrikt använt sig av content för att bygga sitt varumärke. Genom både content på hemsidan och rundvisningar i fabriken lär Theo Chocolate sina potentiella kunder allt om choklad. De har på ett effektivt sätt skapat en medvetenhet om sitt varumärke hos sina kunder och blivit det självklara valet på marknaden.

Hur går du vidare i processen? Missa inte del 2 som handlar om övervägande och del 3 som tar upp konvertering.