Vi närmar oss våren och påsken står runt hörnet. Det börjar därmed bli dags att planera inför kommande påsk-säsong och din marknadsföring. Påsken innebär många möjligheter att öka sin försäljning och genom att producera och publicera bra och relevant content kan försäljningen öka ytterligare.
Med rätt innehåll och marknadsföring ökar inte bara dina konverteringar utan gör dig också mer synlig i sökresultatet i påsk!
Inför en storhelg som påsken är det klokt att se över sin hemsida och “städa upp” den. Genom att analysera och se över hemsidan hittar man optimeringsmöjligheter som kan bidra till en bättre användarvänlighet.
Börja med att göra en sökordsanalys för att se över vilka påskrelaterade ord som kan ligga till grund för nytt content som genererar i högre rankingpositoner och mer synlighet i sökresultatet. Se också över eventuella brutna länkar och gammalt och irrelevant innehåll, som produkttexter till exempel. Det är ingen idé att låta hemsidan ranka på ord som inte längre är aktuella.
Nyhetsbreven är ett av det viktigaste marknadsföringsverktyget för e-handlare. Med en genomsnittlig ROI på hela 122% vore det konstigt att inte satsa på att utnyttja nyhetsbrevens effekt.
Skriv om till exempel utvalda kampanjer och erbjudanden som du kan anpassa till påsken. Många vill duka fint för middagar, pynta med små påskrelaterade saker, köpa färgglada kläder och ställa fram våriga blombuketter. Oavsett vad du säljer eller erbjuder kan du nyttja ditt nyhetsbrev och göra det till innehåll som engagerar dina kunder. Genom att anpassa ditt nyhetsbrev med ett påskigt tema och highlighta dina kampanjer lockar du kunden till att ta del av vad påsken – och du som e-handlare, har att erbjuda.
Sociala medier är en viktig marknadsföringskanal för e-handlare. Man säger att cirka 32% av en e-handels försäljning kommer från dess sociala medier. Därmed kan de med fördel användas extra inför påsk. Se även till att skapa en påskig känsla över innehållet du publicerar.
Du skulle kunna ta fram en påskäggsguide där du uppmanar och tipsar dina kunder om att fylla sina påskägg med de produkter som du säljer. På så vis leder du dem in till din hemsida, ökar trafiken och får dem att konvertera.
På senare år har en uppskattad och rolig kampanj spridit sig på många hemsidor och appar. En så kallad påskäggsjakt. Tanken med påskäggsjakten är att uppmuntra kunden till att vara aktiv och leta runt på din hemsida efter påskägg. Påskäggen i sin tur innehåller lockande kampanjer och erbjudanden.
Den här idén är otroligt givande för både kunden och dig som e-handlare. Jakten kommer inte bara öka din trafik utan kommer även leda till att besökaren utforskar fler sidor på din sajt och på så vis upptäcks större delar av din hemsidans sortiment.
Tiderna förändras och det traditionella fysiska påskäggsletandet byts allt mer ut mot ett digitalt sådant. Genom att erbjuda digitala påskägg med presentkort, rabattkoder eller liknande kan delningen av påskägg ändå hållas vid liv – men digitalt.