Contentor blogg

LinkedIn Instant Articles: Är LinkedIn det nya Facebook?

Skriven av Contentor | 13 feb 2024

LinkedIn Instant Articles: Är LinkedIn det nya Facebook?

Sociala medier har snabbt vuxit till sociala affärer: 78 procent av de företag som använder sociala medier överträffar de som inte gör det. Sysslar du med B2B är LinkedIn en viktig plattform, och därför är den här nyheten någonting som kanske får dig att tänka om kring din kommunikationsstrategi.

Den nya marknadsföringen på LinkedIn

LinkedIn utforskar just nu sin egen version av Facebooks Instant Articles. Detta kommer att göra det möjligt för utgivare och varumärken att publicera content direkt på det sociala nätverket. På så sätt stärker LinkedIn sin position om kampen om att vara den utvalda plattformen för företag. Om 2014 handlade om CrossFit och 2015 om smarta accessoarer så handlar 2016 om plattformsförstärkande och dominans.

LinkedIn började redan 2012 låta influencers som Richard Branson och Bill Gates publicera direkt på plattformen. Branson och Gates använde exponeringen för att bygga ett nät med hundratusentals eller miljontals följare, och många utgivare önskade att LinkedIn ville göra samma sak för dem. Med detta i bakhuvudet verkar nyheten vara en win-win: medan utgivare får en ny plattform att leverera content på får LinkedIn gratis content som kan få folk att stanna på sidan och snart också massvis med annonsintäkter från utgivare som vill marknadsföra sina inlägg.

En växande plattform

Anders Kongstad, Social Media Editor på Børsen, menar att LinkedIn kommer att spela en mycket större roll i företagets sociala medier-strategi eftersom de upplevt ett högt engagemang när de publicerat artiklar på LinkedIn,säger MyNewsDesk.

Att LinkedIn är ett smart val av plattform för framför allt B2B-företag råder det ingen tvekan om. Men att använda sig av många kanaler har ingen positiv påverkan om man inte vet hur man använder dem.

Tre smarta LinkedIn tips

1. Hitta exakt rätt kunder och kontakter
Inriktningen på LinkedIn liknar ingen annan i den digitala marknadsföringens värld. Små företag kan ringa in den exakta industrin, företagsstorleken och arbetsroller som de vet ofta köper deras produkter eller tjänster. Om du exempelvis säljer kundsupport till småföretag i Sverige kan du ställa in dina kampanjer till att endast visas för företag med under 100 anställda i Sverige. Inom den gruppen kan du även ställa in din marknadsföring så att den bara visas för chefer på företagen som arbetar med kundsupport. Att välja och nå sin målgrupp blir smidigt och enkelt.

2. Publicera högkvalitativt innehåll
Bra innehåll kan bli välinriktat och bör uppnå två mål. För det första bör det lära andra hur man löser ett problem och hur arbetet kan förbättras. För det andra bör det etablera dig som tilltänkt ledare i det utrymmet. Om du erbjuder dina målgrupper ett innehåll med mervärde leder det till fler affärer, och det vill väl alla?

3. Ha en skräddarsydd URL 
Alla bör ta en egen URL i anspråk för att säkerställa att det inkluderar deras namn (exempelvishttps://www.linkedin.com/company/contentor). Detta är särskilt viktigt för de som har mycket kontakt med potentiella klienter, och speciellt för de som arbetar inom professionella tjänster och B2B-sektorn. När man ska träffa någon man inte träffat förut googlar många namnet för att lära sig mer om dem. Genom att ha en skräddarsydd URL är din LinkedIn mer trolig att hamna högt upp bland sökresultaten, och därmed har du större chans att kontrollera den information om dig som syns.