Inom översättning och innehållsskapande har AI öppnat dörrar till snabbare och mer effektiva arbetsflöden. Det går idag att lansera en webbutik på en ny marknad på timmar, något som innan tog månader. Men det är ofta i teorin, i verkligheten är det mer komplext. Här är några insikter vad som håller det tillbaka.
Utmaning: Vi ser hos flera kunder att problemet är inte AI lösningen, utan att få organisationen att använda den lösning som några eldsjälar internt tagit fram. Det kan vara oväntat svårt att snabbt bygga upp den nödvändiga expertisen internt, speciellt när det ska skalas till flera marknader.
Lösning: Vårt fokus är inte bara att använda AI för att skapa värde för kunder, utan att det kan integreras och implementeras på ett sätt som gör att det verkligen kommer till nytta. Vår plattform är användarvänlig även för de som inte är tekniskt insatta, vilket minimerar behovet av förkunskaper för att dra nytta av våra AI-tjänster. Vi vet att nyckeln för att lyckas är att sätta upp flödet korrekt, med allt från do-not-translate listor till vokabulär och tone-of-voice. Att få det rätt, på det språk du vill hantera, avgör helt hur bra det blir.
Utmaning: Att använda AI-verktyg för översättningar möjliggör en snabb lansering av produkter på nya marknader. Denna snabbhet kommer dock ofta på bekostnad av texternas kvalitet och kulturell relevans, det vi kallar för lokalisering, vilket kan påverka varumärkets image, men framförallt kundupplevelse negativt. Det kan leda till innehåll som konverterar dåligt, vilket drar upp annonseringskostnader och gör att du missar försäljning.
Lösning: För att optimera texternas kvalitet samtidigt som man behåller AI:s effektivitet, kombinerar vi på Contentor AI-översättningar med ett upplägg där utvalda produkter ses över kontinuerligt efteråt. Det betyder att alla produkter lanseras, men de produkter som är toppsäljare ses sedan över manuellt av korrekturläsare som finputsar och justerar texten. Sedan uppdateras den automatiskt hos er, utan att ni behöver göra något. Det säkerställer inte bara språklig precision utan även att alla kulturella nyanser beaktas. På detta sätt kan vi hjälpa våra kunder att inte bara snabbt nå ut på nya marknader, utan också att upprätthålla en hög standard på sitt innehåll, vilket i slutändan leder till bättre konvertering och ökad försäljning.
Utmaning: Den tekniska utvecklingen inom AI och maskinöversättning pågår konstant. Att hålla sig uppdaterad med de senaste förändringarna, som nya versioner av DeepL, ChatGPT eller uppdateringar av Anthropics senaste modell kräver ständig bevakning. Detta spelar liten roll när man lanserar på en marknad, men gör att de rutiner man sätter upp för en marknad inte säkert går att använda på nästa marknad.
Lösning: Vi på Contentor följer aktivt med i den snabba utvecklingen och anpassar våra tjänster därefter. Ett exempel är hur vi integrerade den senaste versionen av ChatGPT för att förbättra förståelsen och kontextualiseringen av översättningar. Vårt API låter kunder välja på olika AI motorer. Genom att proaktivt uppdatera våra verktyg och metoder säkerställer vi att våra kunder alltid har tillgång till den bästa möjliga tekniken. Men utöver det har vi många olika kunder, som gör att vi snabbt ser om en modell blir bättre på ett visst språk eller segment, och kan fånga upp nya funktioner på ett sätt många har svårt för.
Utmaning: Medan AI-teknologin erbjuder hastighet och skalbarhet, krävs det ofta manuellt arbete för att integrera dessa lösningar i befintliga plattformar. Detta gap mellan teknikens potential och dess praktiska tillämpning kan bromsa dess nytta.
Lösning: Genom att integrera AI i arbetsflöden kan vi ändra arbetsflöden från knapptryckningar till inställningar som automatiserar processer – vilket drastiskt minskar vi behovet av manuellt arbete. Vi har tagit fram ett specialanpassad API för detta, som redan är integrerad mot en rad plattformar, så som Magento. Med våra lösningar går det även att smidigt välja kontinuerligt mellan olika AI motorer, för att ge bästa resultat. Det innebär att översättningar och innehållsskapande blir mer sömlöst, vilket låter en fokusera på det som verkligen gör skillnad för verksamheten.
Avslutningsvis
Att navigera i AI-översättningarnas värld är mer komplext än många tror. Genom att ständigt söka lösningar på de utmaningar som uppstår, fortsätter vi på Contentor att utforska vägen mot en mer effektiv och tillgänglig framtid för alla typer av innehållsskapande.