En djävel på e-handel är, vad många kallar, den första konkreta e-handelsboken. Barndomsvännerna Arash Gilan och Nic Staeger identifierade att branschen hade ett stort behov av samlad kunskap. Och framförallt en tydlig väg framåt med handfasta råd.
Nic Staeger är idag kommersiell chef Nordiska Galleriet Group, och har många års erfarenhet av att framgångsrikt lansera olika företag inom onlinehandeln. Förutom Nordiska Galleriet har Nic lett en digital transformation för Cervera, Apotek Hjärtat och Ica. Idén om att skriva boken En djävel på e-handel uppkom efter en presentation Nic höll för en stor e-handelspublik.
När jag jobbade på Cervera vann vi ett pris som heter Pendix. Jag kunde inte vara med själv och ta emot det så jag satte ihop en presentation som jag höll för ungefär 100 e-handlare digitalt. Det var efter det jag märkte ett enormt sug efter det budskapet jag hade där. Och det handlade i grund och botten om vikten av en e-handelschef och varför den personen måste få större mandat i verksamheten för att den ska lyckas, säger Nic.
En djävel på e-handel är skriven tillsammans med Arash Gilan, som är vd för Viva Media – en av norra Europas största digitala byråer och minst sagt en expert på digital marknadsföring.
Det började med att jag och Arash gjorde research på vilka böcker som fanns om e-handel idag. Vi märkte ganska snabbt att väldigt få av dem är skrivna av människor som faktiskt jobbar med e-handel. Vi bestämde oss för att vi ville skapa något som är väldigt konkret. Något som jag önskar att jag haft i handen innan jag satte igång.
Boken utgår från teorin om den framgångsrika marknadsmixens 4 P: Product, Price, Place och Promotion i en digital kontext.
Det blir en ny vinkel på den här modellen. Och det är något jag applicerat i alla de bolagen jag varit i och känner att jag vill dela med mig av. På Cervera resulterade det i en uppgång från 100 till 540 miljoner på e-handeln. För mig är det en modell som handlar om sunt förnuft.
Boken utgår från teorin om den framgångsrika marknadsmixens 4 P: Product, Price, Place och Promotion i en digital kontext.
Jag ser att det finns två delar som är viktiga i lokalisering. Det finns en del som du måste börja med så fort du ska sätta igång din tillväxtresa. Jag brukar säga att om ditt kunderbjudande är det bästa i Sverige så är det tillräckligt bra för att testa marknaden i andra länder. Och då är det viktigt att tidigt definiera vad din strategi är när det kommer till lokalisering. När Zalando lanserade i Sverige, som är ett tyskt företag, gjorde man det på ett sätt där mottagaren inte var medveten om att det inte är ett svenskt företag. Bestäm vilken strategi du ska ha innan du expanderar.
I ett annat steg menar Nic att själva utförandet av lokaliseringen kommer:
Nästa viktiga steg i lokalisering är att lösa allt från språk till transportmedel och hur man kommunicerar prislistor lokalt. Listan på vad man kan anpassa kan göras lång. Med rätt partner behöver inte översättningen vara det svåraste. Content spelar en viktig roll när det kommer till att skapa trygghet på nya marknader och att skapa förtroende för ditt varumärke. Det innefattar allt ifrån lokaliserat innehåll till att jobba med rätt profiler för den specifika marknaden. Om man lyckas med det kan din konvertering öka markant över en natt för att lokalbefolkningen har förtroende för dig.
När Nic ska sia om viktiga parametrar framåt hamnar vi snabbt i ett samtal om AI.
För contenproducering har AI gjort en sjuk framfart bara de senaste halvåret vad gäller att generera bilder och texter. Under 90-talet kom en sägning om att allt som kan digitaliseras kommer att digitaliseras och allt som digitaliseras kan kopieras – och allt som kopieras blir billigare. Då riskerar content att tappa sitt värde. Det kommer finnas utmaning i att identifiera det värdefulla innehållet när det kopierade innehållet tar allt större plats.
Vi lottar ut exemplar av En djävel på e-handel till några lyckliga vinnare. Läs mer om hur du kan tävla här!