Contentor blogg

Gents och Themobilestore om misstagen: Vi la 1 miljon på TV-reklam som kunderna inte såg

Skriven av Contentor | 13 feb 2024

Gents och Themobilestore om misstagen: “Vi la 1 miljon på TV-reklam som kunderna inte såg”

Misstag gör vi allihopa. Att göra fel är mänskligt. Faktum är att det kanske är just misstagen som gör oss mänskliga. Det viktiga är i alla fall att vi lär oss av dem. För du vet väl vad Einstein brukade säga? Definitionen av galenskap är att göra samma sak igen och igen och förvänta sig ett annat resultat.

Learning by doing har ingen dött av

Som e-handlare och entreprenör är det lätt att gå i olika fällor. Leverantörer lockar och drar med olika erbjudanden och tjänster och det är ofta svårt att veta vad som är rätt att satsa sina pengar på. I entreprenörskretsar pratas det dessutom mycket om att det gäller att testa, testa och sedan testa lite till. Lite “learning by doing” har väl ingen dött av, kan man kanske tycka. Men ibland kostar läxorna.

Kunderna åt middag när reklamen sändes

Jenny Rydhström lämnade en lovande karriär som skattejurist för att satsa på den idag väletablerade e-handeln Gents. Gents har även två fysiska butiker i Helsingborg.

Vilket är det största misstag du gjort i e-handelssammanhang?

“Att år 2013 satsa 1 miljon kronor på TV-reklam utan att ha segmenterat vår målgrupp ordentligt. Resultatet blev tung annonsering i bland annat Let’s Dance. Målgruppsanalysen vi gjorde efteråt visade att våra kunder inte ens är hemma fredag eller lördag kväll. I vart fall tittar de inte på TV”, berättar Jenny.

Målgruppsanalysen avslöjade även att Gents målgrupp spenderar sina fredag- och lördagkvällar ute på restaurang eller på middag hos vänner.

“Våra kunder tittar på TV efter klockan 20 på söndagskvällar och de sena nyheterna under resten av veckan”.

Bunden av avtal – kunde inte byta till bättre tjänst

Rashid Waraich grundade Themobilestore för 10 år sedan samtidigt som han jobbade som byggnadsingenjör på Peab. Att gå från byggprojekt till försäljning av mobilskal var inget han planerade men för fem år sedan bestämde han sig för att sälja mobiltillbehör på heltid.

“Mitt största misstag var att skriva på ett treårigt avtal för en tjänst. När jag skrev på avtalet fick jag ett bra pris eftersom det var längre än ett vanligt avtal. Jag gick med på det då det inte fanns någon annan likvärdig tjänst på marknaden.”

Rashid hade dessutom varit kund hos leverantören länge och hade inga planer på att byta till någon annan. Ett år efter att han skrivit på det tre år långa avtalet släpptes en mycket bättre tjänst på marknaden.

“Men då satt jag fast i avtalet och kunde inte byta tjänst.”

Ha målgruppen klar för dig hela vägen

Grundaren av e-handeln för manlig skönhet såväl som grundaren av mobiltillbehör på nätet har alltså gått på nitar. Men vad har de båda e-handelsprofilerna lärt sig av sina erfarenheter?

“Vi gör allt annorlunda idag tack vare detta misstag”, säger Jenny.

Hon berättar att Gents idag antagligen bedriver branschens mest kostnadseffektiva marknadsföring. Satsningen på TV-reklam som inte sågs av målgruppen lärde henne att ha fullt fokus på kundernas beteende, hela tiden.

“Jag lärde mig att ha målgruppsbilden klar för mig hela vägen från produktutveckling till köp”.

Se upp för långa avtal

Rashid Waraich berättar att han lärt sig att vara försiktig med långa avtal. Det är lättare att förhandla med leverantören om du skrivit på ett ettårigt avtal jämfört med ett som är längre. Hans egen erfarenhet har lärt honom att det är betydligt svårare när du är bunden till ett flerårigt avtal.

“Då hamnar du i underläge och leverantören har inte någon anledning att förhandla med dig.”

Idag skriver Rashid inte på avtal som är längre än tre månader eller ett år, beroende på vilken tjänst det är fråga om. Gäller det ett avtal med en konsult inom exempelvis SEO/SEM sätter han tre månader som maxgräns. För en betaltjänst kan han tänka sig mellan ett halvår och ett år.

“Det kommer nyare och bättre tjänster hela tiden och är du fast i ett långt avtal förlorar du chansen att byta till något bättre.”

Vad kan vi lära oss av Jenny och Rashid?

  • Tappa aldrig målgruppen ur sikte! Allt ifrån produktutveckling till marknadsföring och försäljning måste passa målgruppen.
  • Akta dig för att skriva på långa avtal. Förhandla hellre om kortare avtal – det ger dig bättre villkor.

Contentor kommer att fortsätta lyfta fram misstag och lärdomar från dem. Håll utkik här i Magasinet efter nästa inslag.